27 oct. 2010

Din lumea necuvantatoarelor cu si fara caracter...povesti de adormit copii mari si mici

Dragii mei,

Pentru ca poate este foarte tarziu, as vrea sa va amintesc doua povestioare cu talc la rang de anecdote rasuflate astazi care au autor necunoscut si pe care sunt convins ca multi dintre voi le-au auzit. Pe prima chiar am (re)ascultat-o de curand, recitata in versuri de catre un Frate drag la un punct geometric.



SCORPIONUL SI BROSCUTA

Un scorpion si o broasca testoasa devenisera atat de buni prieteni incat facusera un juramant de a nu se desparti niciodata. Asa ca , atunci cand s-a intamplat ca unul din ei sa trebuiasca sa-si paraseasca meleagurile natale, celalalt i-a promis ca va merge impreuna cu el.Nu au avut multa cale de strabatut si au ajuns in dreptul unui rau larg.Scorpionul era tare necajit.
"Vai mie" , a spus el , "tu , prietene , poti sa inoti cu usurinta , dar cum ar putea un biet scorpion ca mine sa treaca peste acest rau ?"
"Nu-ti fie teama" , i-a raspuns broasca testoasa , " aseza-te pe spatele meu mare si eu te voi trece pe celalalt mal teafar si nevatamat".
In cateva clipe , scorpionul s-a instalat pe carapacea spatioasa , iar broasca testoasa a intrat in apa si a inceput sa inoate.Cand a ajuns la jumatatea raului, ea a auzit cu surprindere o bataie usoara in carapacea ei si l-a intrebat pe scorpion ce se intampla.
"Ce sa se intample ?" , i-a raspuns scorpionul , "Imi ascut acul ca sa vad daca pot sa-ti strapung carapacea tare".
"Prieten nerecunoscator", i-a reprosat broasca testoasa, "am totusi atat puterea de a te salva , cat si pe cea de a-ti da ce meriti."Si , fara sa mai stea pe ganduri, broasca testoasa s-a scufundat sub apa , lasandu-l pe scorpion in mijlocul valurilor...

***

LEUL SI BROSCUTA
A fost odata un Leu care domnea peste o padure mare.
Leul era mare si fioros, si toate celelalte animale se temeau de el. In fiecare dimineata ele trebuiau sa mearga sa gaseasca de mancare pentru Leu. Apoi trebuiau sa o duca la grota lui la timp pentru micul dejun.
Intr-o dimineata Broscuta s-a trezit foarte tarziu. "Vai de mine," isi spuse ea. "Nu am nimic de mancare pentru Leu si deja a trecut de micul dejun. Ce ma fac?"
Broscuta s-a gandit si s-a gandit. Stia ca trebuie sa mearga la grota Leului. Dar daca se ducea fara mancare, el ar fi inghitit-o pe ea in loc.
Intr-un final i-a venit o idee. "Stiu," si-a zis ea. "Il voi pacali pe domnul Leu asa de rau incat va uita complet de acest mic dejun". Si hop, hop, hop a plecat spre grota Leului.
Leul statea la intrare si astepta. "Ai intarziat, Broscuto," a racnit el. "Si unde-mi este mancarea?"
"Vai, domnule Leu, un lucru teribil mi s-a intimplat," a spus Broscuta. "Cind am plecat dimineata de la balta, un alt leu a sarit la mine si mi-a luat mancarea pe care ti-o aduceam."
"Cum?" a racnit Leul. "Un alt leu in padure?"
"Oh, da," a spus Broscuta. "Are ochii mari si galbeni, coama bogata si dinti ascutiti ca ai tai."
Leul a sarit in picioare. "Du-ma imediat la balta ta Broscuta," i-a ordonat el. "Am sa gasesc acel leu si am sa-l alung!"
Si hop, hop, hop inapoi spre balta a plecat Broscuta cu Leul in urma ei.
Cand au ajuns, Broscuta s-a prefacut ca se uita in toate partile. "Nu vad acel leu niciunde," a zis ea. "Probabil se ascunde pe fundul baltii."
Leul s-a uitat jos in apa. Si a vazut in ea fata unui leu exact ca el, care il privea. Avea ochii mari si galbeni, coama bogata si dinti ascutiti ca si ai lui.
Bineanteles ca Leul se vedea reflectat in apa, dar el nu stia de asta. A sarit la fata care-l privea PLEOSC! si a nimerit exact in mijlocul baltii!
Ah, cat de prost s-a simtit Leul. "Nu este nici un alt leu in balta!" a strigat el. "Am fost pacalit!" Era asa de rusinat incat a iesit din apa si a luat-o la fuga cat a putut de repede.
Broscuta era tare multumita de isprava ei. Pacaleala a functionat! Cu un zambet mare pe buze, s-a dus hop, hop, hop mai departe sa le povesteasca si celorlalte animale ca Leul a plecat si ca de acum incolo vor putea trai linistite.

P.S. Intelesuri profunde dar oare care-i morala, voi ce ziceti...? Aaaaaaaa, si va rog mult, nu mai fiti scorpioni! Eu ma straduiesc pe cat posibil si sper sa-mi iasa pana la urma!


24 oct. 2010

Alegeri in Masoneria Romana


Avand in vedere alegerile de Mare Maestru in cadrul MARII LOJI NATIONALE DIN ROMANIA, obedienta regulara pe linia anglo-saxona, uram pe aceasta cale mult succes tuturor candidatilor inscrisi in cursa electorala si fie ca cel mai bun sa castige, pentru o Masonerie cu adevarat unitara si armonioasa, pentru o Romanie prospera si puternica, Intru Gloria Marelui Arhitect al Universului.
Pe fondul unor acuzatii foarte grave privind probleme de coruptie in interiorul Obedientei, le dorim din toata inima ca acest convent de alegeri sa fie unul al dezbaterilor elegante de o inalta Tinuta morala in spiritul Fraternitatii, demonstrand astfel maturitate si responsabilitate pe toate planurile.
Dar, dragii mei, sa lasam APMR-ul sa comenteze pe larg, in stilul obiectiv caracteristic desfasurarea tuturor evenimentelor ulterioare. Vom urmari si noi cu interes urmarile acestui moment deosebit care va marca un nou inceput in Masoneria damboviteana, ca institutie progresista si moralizatoare...
Am zis!

20 oct. 2010

Punctul geometric

Pentru ca in plansele noastre de arhitectura apare destul de des termenul de PUNCT GEOMETRIC cred ca se cuvine sa ne reamintiv cam ce reprezenta acesta din punct de vedere matematic. Cu siguranta vom afla si filosofia care decurge din urmatoarele enunturi...

Cuvântul punct (din lat. punctum, "înțepătură ") poate avea mai multe conotații, acestea fiind legate de semnificația sa originară - în general ceva foarte mic, fără dimensiune și care poate limita sau limitează.
Un punct, noțiune fundamentală în geometrie, mai ales în geometria euclidiana, desemnează o entitate fără nici o dimensiune. Cu ajutorul punctului geometric adimensional se pot defini drepte (având o dimensiune), plane (având două dimensiuni), spații (având trei dimensiuni) și hiperspații (patru sau mai multe dimensiuni).
Mai exact, un punct geometric este un obiect fictiv (un concept) dintr-un spatiu dat care nu are nici lungime, nici arie, nici volum și nici un alt analog dimensional superior. Altfel spus, punctul este un obiect cu dimensiunea 0.

Geometria euclidiană, cea mai veche formalizare a geometriei, a fost enunțată prima dată de către gânditorul Euclid din Grecia Antica în sec. al IV-lea î. Hr. Este un ansamblu de leme, corolare, teoreme si demonstratii care folosește doar patru noțiuni fundamentale: punct, dreapta, plan si spatiu și care se bazează pe următoarele cinci axiome, enunțate de Euclid în cartea sa Elementele:
1. Prin oricare două puncte neconfundate trece o dreaptă și numai una;
2. Orice segment de dreapta poate fi extins la infinit (sub forma unei drepte);
3. Dat fiind un segment de dreaptă, se poate construi un cerc cu centrul la unul din capetele segmentului și care are segmentul drept raza;
4. Toate unghiurile drepte sunt congruente;
5. Printr-un punct exterior unei drepte se poate trasa o singură paralela la acea dreaptă.
În geometria euclidiană, trei puncte necoliniare determină un plan și numai unul, iar patru puncte necoplanare determină un spatiu.

Începând cu secolul al XVIII-lea s-au dezvoltat alte formalizări ale geometriei care nu acceptă una sau mai multe din axiomele lui Euclid.

19 oct. 2010

Comunicat


Vreau sa va anunt ca dorim sa ne implicam cat mai mult posibil in dezvoltarea unui muzeu deja existent al Francmasoneriei din Romania.
Astfel, facem aici un apel catre toate persoanele interesate, profani sau initiati, oameni de buna credinta care prin diverse conjuncturi sunt in posesia unor obiecte, inscrisuri si documente cu caracter strict masonic sa ne contacteze direct la adresa de mail templulmasonic@gmail.com . Incercam pe cat posibil sa strangem cat mai multe exponate de exceptie pentru a scoate la Lumina adevaratele valori ale Confreriei noastre. Precizam de la inceput ca nu ne intereseaza in nici un fel materiale de cronica mondena, care stim ca fac deliciul altor categorii de cititori si din care primim cu regularitate din diverse parti, ci lucruri spirituale cu adevarat deosebite care merita un loc de cinste in patrimoniul nostru spiritual.
Acceptam donatiile voastre benevole conform legilor in vigoare insa suntem deschisi pe deplin si catre alte forme de colaborare sau de tranzactionare pecuniara a acestor artefacte, daca ele prezinta cu adevarat importanta pentru noi.

18 oct. 2010

Houzzai, Houzzai, Houzzai!

Ca un Frate tanar ce sunt, poate ca am fost orbit pana acum de atata intuneric dar de ceva vreme din ce in ce mai des constat cu durere in suflet ca desi multi au intrat in Masonerie, Masoneria nu a intrat in ei…si au reusit sa o adapteze vulgar si ridicol la realitatile vietii noastre cotidine dintre Carpati si nu din Balcani, cum le place unora sa spuna.
Insa nu pot sa nu ma bucur din toata inima ca apar printre noi si Frati care, respectand cutumele si principiile noastre au totusi curajul sa spuna lucrurilor pe nume, asumandu-si riscuri mari asupra lor. Au invatat pe deplin ceea ce este tacerea si acum au dreptul sa vorbeasca, tare si raspicat in Camera de Mijloc. Marele Arhitect ii va sprijini mereu si ii va calauzi in drumul lor caci sunt dintre cei Alesi.
Un adevarat Mason liber intr-o loja libera trebuie sa-si mentina verticalitatea in fata atator farisei si saduchei care incearca sa transforme Ordinul nostru intr-o societate comerciala sau intr-un oarecare partid pe esicherul politic. Cred cu tarie ca in realitate Masoneria este mult mai mult si degeaba ne laudam prin presa cu Ilustrii si Prea Ilustrii nostrii si cu faptele noastre de caritate sau de mecenat daca una spunem si alta facem, tipic politichiei romanesti contemporane…Eu personal cred ca am gasit acel ceva pe care l-am cautat cu fervoare atunci cand am batut la poarta Templului, umil candidat cufundat in intuneric. Voi continua sa ma identific doar cu acea societate elitista unde fiecare cauta Adevarul si Lumina in forma lui absoluta si imi voi lasa mereu metalele la poarta Templului, mergand pe calea perfectiunii si cautand sa scap de toate tentatiile profane care ma trag in abisurile ignorantei mele. Sunt un mare idealist si nu un om cu idealuri mari, asta sunt eu, un frate tanar…
Pentru ei, pentru cei mai buni dintre noi si pentru multi alti, umili necunoscuti, care din Atelierele lor ne fac cinste si onoare, vreau o baterie de bucurie! Va iubesc si va imbratisez, Fratii mei!

Houzzai, Houzzai, Houzzai!
Am zis!

16 oct. 2010

Loja este o Loka


Termenul de LOJA este derivat din termenul sanscrit LOKA (adica LUME, TARAM), cu toate ca sensul este mult mai complex. Limba sanscrita este printre primele limbi indo-europene scrise care desi considerata clasica, este de fapt chiar limba liturgica in hinduism si budism si deci contemporana.
In toate traditiile se vorbeste despre existenta mai multor lumi, asa-numitele paradisuri sau infernuri, care sunt locuite de diferite fiinte si in care, in conformitate cu actiunile realizate de catre om in viata pamanteana, acesta va ajunge atunci cand el paraseste planul fizic. Una dintre cele mai elaborate conceptii referitoare la aceste taramuri o intalnim in traditia sanscrita si hindusa, traditie in care aceste lumi sunt cunoscute sub numele de Lokas-uri. Se spune ca pamantul, obiect al simturilor noastre fizice si a cunoasterii bazate pe acestea, nu reprezinta decat una din cele paisprezece lumi sau regiuni plasate "deasupra" sau "dedesubtul" ei…

Funia cu douasprezece noduri


Funia este o spirală care indică aspiraţia către înăltimi iar nodurile au semnificaţii magice extrem de vechi, metamorfozate la un moment dat în simbolul soarelui.
Funia de măsurat este simbolul legăturii, unind spaţiul şi timpul ceresc cu spaţiul şi timpul terestru. Este un instrument indispensabil pentru a transpune pe pămînt ordinea din cer stabilind proporţiile juste făra care nu s-ar obţine decît dezordine şi haos, afirmă Pierre Dangle, amintind frumoasa spusă a lui Iov din Biblie:” Ştii tu cine a hotărît măsurile pămîntului sau cine a întins deasupra lui lanţul de măsurat? În ce au fost întărite temeliile lui sau cine a pus piatra lui cea din capul unghiului ? ”
Vechii egipteni foloseau pentru construcţia unghiului drept o funie cu 12 noduri echidistante, legată sub formă de inel şi fixată cu 3 ţăruşi şi obţineau un triunghi dreptunghic cu laturile de (3; 4; 5), utilizând astfel reciproca teoremei lui Pitagora (dacă într-un triunghi suma pătratelor lungimilor a două laturi este egală cu pătratul lungimii laturii a treia , atunci triunghiul este dreptunghic)
Pitagora a rămas cunoscut în mod special datorită teoremei sale, deşi ea a fost descoperită cu certitudine mult înaintea lui şi se presupune că acesta doar a extins-o la triunghiuri dreptunghice ale căror laturi sunt exprimate prin orice număr pozitiv (iniţial erau numai numere naturale).

Lantul de Unire este fara indoiala unul dintre cele mai semnificative parti ale unui ritual masonic. Acest lant este de fapt acea franghie care decoreaza peretii interiori ai Templului, iar cele 12 noduri simbolizeaza cele 12 semne ale zodiacului, dar corespund insa si cu cele 12 coloane, 5 in nord, 5 in sud si 2 in Occident. Loja este de fapt o reprezentare a Lumii si deci trebuie sa existe aici si elementul Cosmos (multe adificii si sanctuare sacre sunt intr-un fel sau altul incadrate de constelatii zodiacale...).
Prin unire se formeaza astfel un singur trup care vibreaza si respira singular, in armonie deplina. La invocarea Marelui Arhitect lantul devine un cerc magic si sacru unde forta cosmica si influenta spirituala este transmisa catre fiecare om "incatusat" (iata de ce frecventa lucrarilor in Atelier are o importanta fundamentala, pentru a ne apropia si mai mult).

Poate exista si funia cu 81 de noduri...adica pe fiecare parte a Templului există cate 40 de noduri care se întind la nord şi la sud. La extremitatile de pe ambele laturi ale uşii de intrare , la vest sunt ciucuri care reprezinta justiţie şi prudenţă. Această deschidere a funiei înseamnă că Masoneria este dinamica, progresiva şi deschisa la idei noi, care vor contribui la evoluţia omului şi la progresul raţional al umanitatii. Cele patruzeci de noduri reprezintă numărul simbolic de penitenţă şi de aşteptare.

-Potopul a durat 40 de zile.

-Moise a fost la muntele Horeb, în Sinai pentru 40 de zile.

-Isus a postit 40 de zile.

-Eli a condus Israelul patruzeci de ani.

-Isus a fost pe pământ pentru patruzeci de zile după înviere.

Singurul nod pozitionat mai sus reprezentat de Maestrul Venerabil este numărul unu, unitate indivizibilă, simbolul lui Dumnezeu, principiul şi fundamentul universului. In concluzie, aceasta franghi2 cu 81 noduri nu numai ca simbolizeaza unirea frăţească şi spirituală a fraţilor în întreaga lume, dar reprezintă, de asemenea comuniunea lor de obiective şi idei...

Dacă iei o funie şi tragi tare de capete, se tensionează, dar nu se rupe. Însă dacă forţele cu care acţionezi sunt destul de puternice, atunci fir cu fir, funia se destramă. O modalitate mai simplă de a o împărţi în două, este să o tai cu un cuţit...
Ce faci acum cu două jumătăţi din funie? Le apuci pe fiecare şi le pui cap la cap. Apoi le înnozi.

Dintr-o funie poţi face două, dar din două funii greu mai poţi face una. Pentru că rămâne nodul.

Cine nu rupe funii? Tuturor ni se oferă măcar odată această "şansă". Unii, ca să-şi arate forţele. Alţii, vor să testeze rezistenţa funiei.

A fost unul, Petru, care a rupt funia cu Hristos. Refacerea ei însă a fost divină, chiar dacă a rămas un nod. De fiecare dată când mai auzea cocoşul, Petru plângea cu amar.

Nu e deloc o tragedie să ți se rupă funiile. De ai multe funii împletite noduri-noduri, ai de fapt o plasă, un năvod. Şi în mâinile Divinitatii, devii pescar de oameni!

4 oct. 2010

La multi ani, Iubite Maestre!


Daca ar mai fi trait, astazi cu siguranta l-am fi sarbatorit... pe cel care a fost actorul, regizorul, interpretul, profesorul si nu in ultimul rand MASONUL Florian Pittis! Un OM extraordinar si un FRATE devotat, model al atator generatii de tineri!

La multi ani, Motzule! La multi ani, Fratele meu!

Gradele Ritului Scotian, invataminte


Gradele Ritului Scotian sunt impãrtite in patru diviziuni:
Loja de Perfectionare, 4°-14°
Consiliul Principilor din Ierusalim, 15°-16°
Capitoliul Rozicrucian, 17°-18°
Consistoriul Principilor Sublimi ai Secretului Regal, 19°-32°


LOJA DE PERFECTIONARE
4° Maestrul Secret. Gradul al Patrulea evidentiazã simtul datoriei, fidelitatea, integritatea si pãstrarea confidentialitãtii.
5° Maestrul Perfect. Acest Grad ne invatã cã ambitiile nedemne si gândirea impurã sunt distructive, iar cel ce isi uitã datoria fatã de familie, tarã, si fatã de Dumnezeu va fi un om distrus atât moral, cât si spiritual.
6° Secretarul Intim. Acest Grad ne invatã cã devotamentul fatã de prieteni si asumarea responsabilitãtii in fata promisiunilor fãcute sunt virtuti ce vor fi intotdeauna rãsplãtite.
7° Magistrat si Judecãtor. Acest Grad ne invatã sã avem o judecatã dreaptã. Legile si obiceiurile sunt valabile in acceasi mãsurã pentru toti, fãrã deosebire. Justitia trebuie sã fie impartialã, dar in acelasi timp si temperatã de milã justificatã.
8° Intendent al Constructiilor. Acest Grad ne invatã cã onorurile trebuie privite doar ca simpli pasi cãtre perfectiunea unui anumit cod moral, si cã bunãvointa si caritatea sunt virtuti indispensabile statutului de conducãtor.
9° Maestrul Ales al celor Nouã. Acest Grad ne aminteste cã, desi de-a lungul secolelor, omul a gãsit diverse modalitãti de a ajunge la Dumnezeu si L-a proslãvit in diferitele limbi ale pãmântului, Slava Universalã rezidã doar in ajutorul acordat semenilor aflati in nevoie.
10° Maestrul Ales din Cincisprezece. Acest Grad ne invatã cã cel ce nu-si va respecta obligatiile si promisiunile nu va rãmâne nepedepsit; iar scuzele sau orice alte elemente ce dovedesc lipsa oricãror remuscãri vor creste considerabil severitatea pedepsei.
11° Sublimul Maestru Ales. Acest Grad se bazeazã indeosebi pe calitãtile unui bun cetãtean. Rãul fãcut trebuie pedepsit. Respectul si onestitatea acordate celorlalti trebuie rãsplãtite. Calitãtile indispensabile sunt cinstea si sinceritatea.
12° Marele Maestru Arhitect. Acest Grad ne invatã cã, o datã cu stiinta utilizãrii instrumentelor specifice meseriei si priceperii sale, masonul capãtã si abilitatea contemplãrii diverselor aspecte ale vietii, invãtând sã le trateze conform statutului sãu de Copil al lui Dumnezeu, incercând sã nu se abatã niciodatã din drum, avansând spre culmile perfectiunii.
13° Maestrul celei de-a Noua Arce. Acest Grad ne aratã cã, oricât de mari ar fi dificultãtile si pericolele, ele nu trebuie sã constituie o piedicã in calea progresului si perfectiunii. De asemenea, ne invatã cã lucrurile esentiale in viatã sunt rezultatul unui efort sustinut, care poate impune sacrificii.
14° Marele Maestru Ales. In cadrul Ritului Scotian, acest grad reprezintã vârful Masoneriei Operative Antice. Esenta acestui Grad este reprezentatã de caracterul sacru al Divinitãtii si, nu in ultimul rând, de veneratia Numelui Sãu Sfânt. Cel ca va lua numele Domnului in desert nu va rãmâne in veci nepedepsit.

CONSILIUL PRINCIPILOR DIN IERUSALIM
15° Cavalerul de la Est sau Cavalerul Sãbiei. Acest Grad ne invatã importanta loialitãtii si devotamentului pentru a face dreptate.
16° Principele din Ierusalim. Acest Grad ne invatã loialitatea fatã de adevãr si datorie.

CAPITOLIUL ROZICRUCIAN
17° Cavalerul de la Est si Vest. Lectiile continute de acest Grad au in vedere devotamentul fatã de Dumnezeu (datoria supremã a omului) si faptul cã guvernele create in lipsa lui Dumnezeu si a dreptãtii Sale sunt temporare si, inevitabil, supuse pieirii.
18° Cavalerul Rozicrucian. Acest Grad ne invatã cã fiecare dintre noi trebuie sã ne clãdim in suflet un Templu in care sã-L venerãm pe Dumnezeu in spiritul advãrului si al unei noi legi a iubirii pe care trebuie sã o intelegem si sã o punem in aplicare. Acest Grad sustine marile principii ale universalitãtii si ale tolerantei.

CONSISTORIUL
19° Marele Pontif. Acest Grad proclamã unitatea spiritualã a tuturor celor care cred in Dumnezeu si care impãrtãsesc speranta nemuririi, indiferent de religie si de crez, bazându-se pe vesnicul conflict luminã - intuneric, bine - rãu, Dumnezeu - Satana.
20° Maestru ad Vitam. Acest Grad reprezintã drama spiritului american in confruntarea cu trãdarea si minciuna. Principiile masonice si treptele conducerii sunt supuse unui test crucial. Gradul demonstreazã cã cei ce vor conspira impotriva securitãtii nationale si bunãstãrii poporului vor suferi condamnarea masonicã.
21° Patriarhul Noachit. Acest Grad ne invatã cã Francmasoneria nu este un paravan pentru a ascunde rãul si cã dreptatea este stâlpul de rezistentã al Frãtiei.
22° Principele de Libanus. Acest Grad demonstreazã caracterul demn al muncii, fiindcã a-ti câstiga traiul zilnic prin muncã este un privilegiu, nu un blestem. Lenea este rusinoasã si condamnabilã.
23° Seful Tabernaclului. Acest Grad ne invatã cã cei cu credintã in Dumnezeu si in iubirea pentru semeni sunt dispusi sã demonstreze acest lucru prin sacrificii.
24° Principele Tabernaclului. Acest Grad ne invatã cã numai credinta reciprocã in Fiinta Supremã ii poate uni pe oameni intr-o frãtie universalã.
25° Cavalerul Sarpelui de Aramã. Acest Grad ne invatã cã in viata fiecãrui individ, in istoria oricãrei natiuni existã intinderi pustii din care emerg pierderea credintei si distrugerea disciplinei. Acest Grad este ca un strigãt de goarnã ce ne invitã la pãstrarea credintei in noi insine, in Dumnezeu si in ceilalti.
26° Principele Milei. Acest Grad ne invatã lectia milei si a compasiunii ca unice resurse pentru a depãsi ofensele si injuriile.
27° Comandorul Templului. Acest Grad ne invatã cã Masoneria Ritului Scotian este adepta unei biserici libere intr-un stat liber. Masoneria nu luptã pentru suprematie, ci coopereazã pentru binele universal.
28° Cavalerul Soarelui. Acest Grad utilizeazã simbolismul uneltelor de arhitecturã pentru a demonstra cã, prin perfectionarea moralã a adeptilor sãi, Masoneria se constituie ca un indemn in cãutarea unitãtii si a binelui.
29° Cavalerul Sfântului Andrei. Acest Grad pune in luminã lectiile masonice ale egalitãtii si ale tolerantei. Ni se aminteste cã nu existã om, bisericã sau religie care sã detinã monopolul adevãrului si cã, pentru a rãmâne fideli propriilor conceptii si convingeri, trebuie sã respectãm si opiniile celorlalti.
30° Marele Ales Cavaler Kadosh. Acest Grad ne infãtiseazã testãrile si ceremoniile ce simbolizeazã experientele necesare omului pentru a ajunge la acel nivel de excelentã in construirea propriului caracter.
31° Marele Comandor Inspector Inchizitor. Acest Grad ne invatã sã respectãm intotdeauna dreptul celuilalt la nevinovãtie si la puritatea intentiilor. Cel ce judecã pe altii trebuie mai intâi a se judeca pe sine.
32° Principele Sublim al Secretului Regal. Acest Grad isi propune sã descrie victoria laturii spirituale a omului in detrimentul celei prea umane, izbânda bunului simt si a ratiunii in detrimentul pasiunilor desarte. Deseori, datoria masonului implicã sacrificiu. Uneori, chiar sacrificiul suprem.


GRADUL 33
Gradul 33 se atribuie atât acelor detinãtori ai Gradului 32 care au adus contributii remarcabile in domeniul masoneriei si Ritului Scotian, cât si celor a cãror viatã constituie o ilustrare perfectã a principiilor Frãtiei omului prin aplicarea principiilor Divinitãtii. Acest Grad nu se poate obtine la cerere, ci exclusiv prin selectia Supremului Consiliu atunci când cel ce intruneste calitãtile descrise mai sus a depãsit limita de vârstã de 33 de ani. Suveranul Mare Inspector General al Gradului 33 si al Ultimului Grad, Membru de Onoare al Supremului Consiliu, este ales in cadrul Intâlnirii Anuale a aceluiasi Suprem Consiliu. Alegerea se va face prin votul secret unanim al Membrilor Activi.

DISTINCTIA DE MERIT
Distinctia de merit se oferã membrilor Ritului care detin Gradul 32 si care, prin serviciile deosebite in cadrul Masoneriei sunt considerati demni de o asemenea recunoastere. Aceastã distinctie este oferitã de Organizatiile Ritului Scotian, cunoscute drept Consilii de Deliberare.