5 feb. 2016

Adevarul este o lumina pe care omul o percepe mai mult sau mai putin confuz

Viata ne conduce, daca ne luam dupa semnele ei si gandim in sensul celor mai adanci cugetari ale sale, la un singur Dumnezeu, fundamental lumii, pe care Masoneria si-a asezat piatra unghiulara. Dar o cunoastere intima a Marelui Arhitect al Universului si implicit a cunoasterii absolute nascuta din Lumina, se dovedeste imposibila prin mijloacele uzuale ale simturilor si rationamentului. Toate datele oferite de simturile noastre sunt filtrate prin intermediul aparatului neuronal si reasamblate acolo pentru a ne oferi o imagine pe care o numim realitate,dar care, de fapt, e doar o fictiune provenita din mintea noastra plina de concepte si categorii. Chiar si cauza si efectul, succesiunea, cantitatea, spatiul si timpul sunt conceptualizari, constructe, nu entitati care exista “obiectiv” in natura. Mai mult, nu putem “vedea” dincolo de versiunea procesata de noi, a ceea ce este cu adevarat acolo, adica entitatea, in forma sa absoluta, care exista inaintea procesarii noastre perceptive si intelectuale. Se pune astfel problema cunoasterii pure, neprocesate, al adevarului absolut si de capacitatea omului de a-l atinge. Singura sursa de cunoastere a Adevarului, vine din interiorul nostru. Fiecare dintre noi dispunem de o cunoastere a propriilor trupuri, ce nu provine din aparatul perceptiv si conceptual, ci e directa, provenita din traire. Din trupurile noastre capatam o cunoastere pe care nu o putem conceptualiza si comunica, deoarece o mare parte a vietii noastre interioare ne este necunoscuta. Este reprimata, fara a i se permite sa ajunga la nivelul constiintei, deoarece, a cunoaste natura noastra profunda (frica, agresivitatea, cautarea eu-lui), ne-ar tulbura peste limitele suportabilitatii. Singura modalitate de a transmite aceste forte inconstiente, desi nu pot fi conceptualizate, este prin intermediul artelor, al simbolurilor si al ritualului.       In ajutorul intelegerii diferentei dintre cunoasterea adevarului relativ si cel absolut, vine faimoasa experienta efectuata de fizicienii Michelson-Morley. Acestia au dovedit, cu un pendul atarnat de cupola Panteonului din Paris, ca din interiorul unui sistem inchis nu se pot efectua observatii absolute si nu se pot deduce concluzii asupra miscarii absolute a sistemului aceluia.Cercetatorul, oricat de obiective ar fi conditiile in care lucreaza, este prin forta lucrurilor antrenat in miscarea sistemului din care face parte. Astfel, toate constatarile sale sunt contaminate de relativitate. El nu poate iesi din cadrul sistemului spre al observa din afara si a emite asupra miscarilor sale observatii obiective si absolute. Daca Dumnezeu se afla in domeniul absolutului, dincolo de conceptele relative, experienta Michelson-Morley ne da cheia si raspunsul la problema depasirii binelui si raului, la posibilitatea realizarii de catre om a unei stari de iluminare. Dupa cum cercetatorul din interiorul unui sistem inchis nu poate efectua observatii asupra miscarii absolute a sistemului, tot astfel nici noi nu putem iesi din conditia umana, limitata de corpul fizic, spre a stabili cu aceasta relatii de la egal la egal. Astfel, din inchisul domeniu fizic omenesc al relativitatii, profanul nu este capabil sa vada Lumina nascuta din Adevar, intrucat acesta se bazeaza doar pe simturi si rationament in cautarea ei. Daruirea Luminii prin consacrarea proaspatului initiat, nu este decat o deschidere a unei porti spre Lumina, dincolo de care merge singur. El ajunge la iluminare prin revelatie proprie, Lumina ca esenta divina, neputand fi cunoscuta cu ajutorului ratiunii umane. Pentru mason, experienta initiatica este un ansamblu de trairi profund personale, motiv pentru care ea ramane incomunicabila. Daca valoarea initierii depinde de caracterul regular al Ordinului in cadrul caruia se transmite, mai departe, motorul esential al inaintarii in cautarea Adevarului este puterea vointei, printr-o utilizare adecvata a cheilor primite. 

Am zis!

Tudor I.˙.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu