21 nov. 2014
Simbolul - sensul rațiunii
Pornind de la ideea
că materia este un mijloc de tezaurizare a unor calități metafizice, am
încercat să reinterpretez conceptul de simbol potrivit faptului că M.˙.A.˙.A.˙.U.˙. crează
folosindu-se de cuvânt ca simbol și astfel a imprimat fiecărui lucru creat un
sens și o rațiune superioară. Scopul acestor ”rațiuni” este acela de a da
continuu formă sau a păstra în formă materia, adică rațiunea văzută a
lucrurilor. În această perspectivă a mesajului M.˙.A.˙.A.˙.U.˙.
adresat creației, personal văd simbolul, cu toate și în toate manifestările
lui, ca fiind legătura prin care M.˙.A.˙.A.˙.U.˙. ni se
descoperă și ni se ascunde totodată, dar și prin care ne cheamă permanent la
implicare, la conlucrare în universalul atelier al creației. Simbolul comportă
trei aspecte care pot transformă omul din călător în căutător și apoi în
luminător, iar aceste dimensiuni sunt: calea, cunoașterea și voința. Omul, ca
fruct al creației, este împlinirea unei realități care se exprimă prin simbol.
De aceea omul deține puterea rațiunii prin care poate urma și aprofunda raza ce
îl îndrumă la izvorul luminii fundamentale. În acest sens există și frumosul.
El este simbol al formei care potențează și transmite ceea ce numai rațiunea
poate vedea acolo unde iraționalul pare a însemna - deși poate nu -
inexprimabil, ci doar o altă formă a frumosului privită din alte direcții, cu
alți ochi și cu o altă percepere cognitivă. Un fel de imagine în oglidă a unei
naturi statice care capătă astfel mișcare prin repetiția propriei imagini la
nesfârșit. Infinitul adâncește repetabilitatea imaginii în timp și timpul
începe să măsoare incomprehensibilul născând astfel stări care îmbinate devin
mărturii ale mișcării imortalizate într-o imagine care a căpătat valoare în
momentul în care o rază a sclipit pe fața ei și a născut astfel eternitatea și
simbolul luminii ca valoare esențială în conceptul creațional, în spirit. Formele
frumoase, primesc și adună frumusețe când izvoresc din spirit – chiar dacă se
exprimă în esență prin materie - și capătă valoare de simbol numai atunci când
reușesc să transmită și să creeze strări spirituale explozive, contradictorii
și profunde, ca îngerii. Spiritul lucrează astfel în materie și se revelează
prin ea. Dar mai putem spune și că formele materiei se află dintotdeauna în
spirit ca stare încă neexprimată și acestea câștigă valoare estetică și esență
rațională în momentul în care transmit, completează, încarcă, mișcă, dau sens
aceluia care o contemplă. Maxim Mărturisitorul spune că ”toată lumea
inteligibilă se înfățișează închipuită tainic în chipurile simbolice ale lumii
sensibile pentru aceia care au ochi să vadă, și toată lumea sensibilă, dacă
este cercetată cu minte iubitoare de cunoștință în însăși principiile ei, în
rațiuni este închisă în lumea inteligibilă, este aceasta în principiile ei, și
aceea în chipurile ei simbolice.” Nu voiesc să dezvolt mai mult, dar mă întreb
retoric, de ce M.˙.A.˙.A.˙.U.˙. în desăvârșita Sa perfecțiune, în care și prin toate există și se
manifestă, dorește să ridice spre sine pe fiecare în locul lui perfect, dacă
totul se desăvârșește continuu ca și cum nu s-ar fi desăvârșit niciodată? Simbolul,
înțeles astfel, este și dovada faptului că lumea nu are o singură realitate, ci
este o continuă stare de realități, realități ale unei transformări permanente
a cărei direcție este integrarea în voia absolutului, a oridinii și perfecțiunii.
Cel mai înalt grad ce îl poarte suporta noțiunea de simbol este cuvânul ca
materie, ca sens, ca ideal în căutarea căruia creația se află continuu și
interminabil. Nu este vorba de a afla o cale pentru eliberare de materie sau
pentru integrare în absolut, ci de libertatea de a se poziționa în spațiul
perfect, în armonia simfonică a Universului. Simbolul poartă în sine o potență
ambivalentă. În primul rând este o dimensiune prin care și în care se cuprinde
a fi fără formă și fără sens, neautentică, folosind pentru a se exprima exemple
văzute și cunoscute din cotidian. Un astfel de simbol, datorită almbicărilor și
metamorfozărilor pe care le exprimă și le cuprinde în sine, dă naștere unor
exprimări, ființe sau nume fantastice, care potențează și descoperă la rândul
lor sensuri noi și mirobolante. Aici găsim personaje de basm, idei fantastice
sau speculații S.F., iar faptul că se inspiră prin lucruri cunoscute nu scade
cu nimic valoarea acestui fel de simbol ci, mai mult, îi dă valori mitice. Aș
numi un astfel de simbol ca fiind transcendent. În al doilea rând, simbolul
comportă și forme concrete, simple prin forma lor de prezentare și exprimare.
Astfel de simboluri sunt semne care prezintă, desemnează fără a aprofunda pe
cel care le întâlnește, ci transmit mesaje directe cu scopuri clare. Aici
vorbim de reclame, etichete, efigii ale unor organizații, case regale sau
însemne religioase, de exemplu. Aș numi un astfel de simbol ca fiind direct. Fie
transcendet sau direct, simbolul, inideferent cât de simplu sau complex ar fi,
este în sine un mod de transmitere a unui mesaj pe care îl vor înțelege, cu
precădere, aceia cărora se adresează. Ceea ce trebuie reținut din această
lucrare este că materia tezaurizează simbolul ca ideal, că ea îl poartă ca pe
un țel și că suntem datori să facem din simbol unealta noastră principală de
lucru în atelierele în care lucrăm. Cel care nu își găsește calea simbolului îl
vom ajuta să nu rătăcească, pe cel care nu înțelege dimensiunile simbolului, i
le vom repeta până le va pricepe, pentru cel care simbolul nu mai are
strălucirea de altă dată, îl vom șlefui până când tot întunericul lui va fi
lumină! Dar pe orbi de ce îi ținem printre noi? De ce vorbim surzilor? Pentru
ei Lumina e tot întuneric și chemarea noastră este tot tăcere. Să redevenim
oamenii simbolului, Fratilor! Să facem tot ceea ce simbolul comportă în sine
și, chiar mai mult, să îi descoperim și alte profunde sensuri! Să nu ne oprim
din lucrarea noastră simbolică! Dalta și ciocanul sunt în mâinele noastre!
Piatră este tot ce trebuie să prindă formă! Dacă așteptăm mereu să ne spună
alții ce să cioplim, atunci nu vom da formă și chip, nu vom da viitor și
speranță, ci numai minciuni și amăgiri. Să urmăm steaua care lumină pentru
toți! În simbolul ei este și Lumina și întunericul, dar și toate principiile
noastre.
F.˙. Mircea N.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu