Când discutam despre Masonerie
într-o ţară anume, ținem cont de
fenomenele societale și culturale specifice, ţinem cont că Ordinul se confruntă
astăzi cu transformări fundamentale peste tot în lume. Auzim des
vorbindu-se în franceză de secularism, de laicitatea statului, care presupune
două principii esențiale: libertatea de conștiință și nediscriminarea în
chestiuni religioase. Secularismul politic este un cadru legal și instituțional
specific, care protejează credința și non-credința. Pe scurt, este o întreagă
filozofie, care acceptă diversitatea sub toate formele ei. Acest secularism
francez nu este însă un instrument de reprimarea religiei, ci o premisă a
coexistenţei armonioase a tuturor expresiilor confesionale, precum şi absenţa
acestora. Se spune că “întotdeauna religia este divină, dar interpretarea
ei este făcută de către oameni”. Ca francmason de R.˙.S.˙.A.˙.A.˙., sunt
de părere că rațiunea, o revelație interioară, trebuie imperativ să guverneze
și să lumineze textul religios, care pornește dintr-o revelație exterioară.
Integrarea științelor sociale şi a spiritualităţii în interpretarea religioasă
sunt esențiale pentru a determina o practică în respectul valorilor noastre
umaniste. Secularismul politic este de fapt un principiu organizator al
Republicii franceze și nu o valoare în sine, care le permite să dea mai multă
putere Devizei triple. Analizând celebra “Lege a separării Bisericilor și
Statului” din 1905, remarcăm articolul al 2-lea, care stipulează: „La
République ne reconnaît, ne salarie ni ne subventionne aucun culte. / Republica
nu recunoaște, nu angajează şi nu subvenționează niciun cult (religios)”. Nu
regăsim aici nici cuvântul religie, nici cuvântul Biserică, se considera că
Republica nu trebuie să definească acești termeni care rămân strict
responsabilitatea teologilor… În Dreptul francez nu există practic
recunoașterea juridică a religiilor, deoarece recunoașterea uneia i-ar acorda
mai multe privilegii faţă de o alta. Dar această prevedere nu este universală,
se ştie că în Italia sau Germania, de
exemplu, anumite religii au mai multe drepturi decât altele. La nivelul
Uniunii Europene, relaţia dintre state şi culte este marcată de specificul
istoric, religios şi socio-cultural al fiecărei ţări membre. Astfel,
sprijinirea cultelor în realizarea obiectivelor lor este apreciată diferit, în
funcţie de modul în care Statul şi opinia publică percep rolul şi locul
acestora în societate. În cazul României, libertatea de conștiință este asigurată
astăzi prin Constituţie (vezi Art. 29), chiar dacă în trecut Ortodoxia a fost
“religie de stat”, alături de greco-catolicism (1923) și chiar dacă astăzi
statul finanțează clerul. Să nu uităm că, după Armată, Biserica este
Instituţia în care românii au cea mai mare încredere… vorbim aici de un procent
de peste 60 %, potrivit tuturor sondajelor oficiale. Acest procent se
reflectă binenţeles şi în statutul Teist sau Deist al ramurilor Masoneriei
autohtone, care au cea mai mare forţă de atracţie, din punctul meu de vedere.
Ordinul nostru, spre exemplu, se încadrează în perspectiva spiritualistă şi
universalistă de la Lausanne.
Conservând simbolurile în toată puritatea lor, legendele şi formele rituale ale
R.˙.S.˙.A.˙.A.˙., noi ne-am păstrat caracterul iniţiatic, oferind membrilor
noştri o posibilitate reală de trezire spirituală.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu