14 nov. 2012
Fratele Dinicu Golescu, predecesorii, urmasii si neamul sau
Dinicu Golescu (n. 7 febr. 5777, Golesti, jud. Arges - m. 5 oct. 5830, Bucuresti) este numele sub care il cunoastem de
Constandin Radovici din Golesti, boier, cărturar si francmason român, personalitate
importanta a vietii politice si culturale a tarii în primele trei decenii ale
veacului al XIX-lea. Dinicu Golescu este socotit primul român
modern, pentru ca a fost întâiul în tara
noastra care a luat apararea taranilor, si s-a distins prin eforturile facute
pentru dezvoltarea învatamântului si mai ales pentru luminarea poporului prin
scoli. In calitatea sa de francmason, a fost
initiat in 5825 în timpul călătoriei sale prin Europa într-o lojă masonică din
Elveția. In același an, revenit din călătorie, începe să participe la lucrările
unei loji bucureștene. Provine dintr-o veche
familie de boieri, ale carei prime atestari documentare sunt din sec. al
XVI-lea. Destinat prin obârşie înaltelor demnităţi publice, a fost, pe rând,
ispravnic, vel agă, hatman, iar din 5821, mare logofăt al Ţării de Jos.Bunicul sau, Radu Golescu, a fost un boier
român care a jucat un rol politic important în Ţara
Românească între 5690-5730. Dinicu Golescu este fiul marelui ban de
Țara Românească Radu Golescu și al Zoiței Florescu, fiica clucerului Constantin
Florescu. Iordache Golescu (5776-5848), fratele sau, este
un boier cărturar român, care in calitate de efor al şcolilor în 5818, s-a
ocupat cu organizarea învăţământului românesc, sprijinindu-l pe Gheorghe Lazăr.
In 5822, impreuna cu Dinicu Golescu, a pus bazele Societatii Culturale din
Brasov, societate secreta, politica și literara, iar in 5839 era Venerabilul
unei loji masonice bucureștene. Dinicu Golescu s-a căsătorit cu Zoe Farfara în 5804. Din această căsătorie s-au născut Ana Golescu (5805-5878),
Ștefan Golescu (5809-5874), Nicolae Golescu (5810-5877), Radu Golescu (5814-5882)
și Alexandru Golescu (5818-5873), supranumit Albu, spre a fi deosebit de varul
sau, Alexandru Golescu (5819-5881), supranumit Negru sau Arăpilă, fiul lui
Iordache Golescu. Zinca Golescu (5792-5879), sotia sa, si-a
sustinut fiii in perioada revolutiei de la 5848, a luptat pentru emanciparea
sociala si intelectuala a populatiei romanesti si s-a preocupat de cultivarea
ideilor despre modernizare si innoire, folosindu-se mai ales de redeschiderea “Scolii
Slobode Obstesti”, ctitorie a socrului sau, banul Radu Golescu. Ştefan Golescu (5809-5894) a fost un om
politic român de orientare liberală, participant la Revoluţia de la 5848 din Ţara Românească. A fost membru al guvernului revoluţionar
provizoriu. A îndeplinit ulterior funcţii politice importante: prim-ministru şi
ministru de interne al lui Al.I. Cuza (5861), ministru de Externe (5867),
prim-ministru şi ministru de Interne (5867-5868). Nicolae Golescu (5810-5878) a fost un
general şi om politic român de orientare liberală, participant la Revoluţia de
la 5848 din Ţara Românească şi membru al guvernului revoluţionar provizoriu. A
devenit prim-ministru în 5860; participant la complotul care l-a detronat pe
Alexandru loan Cuza, a fost membru al locotenentei domneşti (5866) şi ulterior
prim-ministru (5868). Alexandru C. Golescu (5815-5873), supranumit
Albu, a fost un publicist şi om politic român de orientare liberală care a
participat la Revoluţia de la 5848 din Ţara Românească şi a militat pentru
Unirea Principatelor. Alexandru Golescu (5819-5881), supranumit
Negru sau Arăpilă, a fost un om politic român de orientare liberală, fiu al lui
Iordache Golescu, prieten apropiat al lui Nicolae Bălcescu. Participant la
Revoluţia de la 5848 din Ţara Românească, a
fost secretarul guvernului revoluţionar provizoriu. Ulterior, a fost ministru
al Cultelor (5859-5860), ministru de Finanţe (5868-5870) şi prim-ministru (5870). Dinicu Golescu a fost unul dintre boierii
care au sprijinit revolutia lui Tudor Vladimirescu, iar dupa inabusirea
acesteia, refugiat la Brasov, asemenea celor mai multi boieri din Tara
Romaneasca, de frica eteristilor si deopotriva a turcilor, s-a aflat printre
intemeietorii “Societatii Culturale” din Brasov, societate avand scopuri ascuns
politice (5822). Scrierile lui, dintre care cea mai cunoscuta este “Insemnare a
calatoriii mele, Constantin Radovici din Golesti, facuta in anul 1824, 1825,
1826” (5826) sunt de fapt un program politic si cultural deghizat. Ii vom da cuvantul ilustrului frate, pentru
ca perenitatea mesajului sau sa ne ajute sa ne intelegem acum, la 172 de ani de
la retragerea sa la Orientul Etern, rolul si misiunea noastra: "Vorbesc pentru folosul patriii mele,
pentru desteptarea, pentru luminarea, pentru infrumusitarea si in scurt: pentru
fericirea ei.” “Voi
scrie fiind incredintat ca in anii cei mai vechi au fost in trupurile mosilor
nostri sange romanesc, au avut fapte virtuoasa; iar de la o vreme s-au atatat
luxul si scarboasa diplomatica, care n-au fost spre vreun temei al nostru sau
folos al patriii." “In fericire obstii ne vom gasi fiescare în
parte si pre a sa.” “Mare paguba este când o tara
în veci cumpara toate lucrurile duprin alte tari si acelea nu cumpara nici un
lucru fabricarisit dintr-aceasta-cum este în ticaloasa patria noastra, care are
în lung doua hotare, unul spre meazazi si altul despre meazanoapte si pe
amândoua în veci se exportariseste moneda, neimportarisindu-se pe nici un hotar
macar un ban.” “Împaratii Evropei se bucura … când supusii
zidesc, sadesc si înfrumuseteaza orasele si satele, iar ai nostri se bucura
când nu ne ramâne caramida peste caramida.” Dupa aproape doua secole cuvintele fratelui
Dinicu Golescu par sa nu isi fi pierdut actualitatea, aratand cat de greu se
invartesc rotile istoriei si indemnandu-ne de la odihna la lucru. Mai subtil si mai luminos vedem rolul sau
in dezvoltarea educatiei, putand sesiza felul cum Dinicu Golescu da viata
calatoriilor initiatice despre care aflam in masonerie, aducand lumina
poporului sau. “Sa îmbratisam Învatatura, care este cea
dintâi pricina spre a câstiga adevarata Lumina. Apoi vrednicia economica,
Unire, Dreptate si Bunele Naravuri. Si sa departam luxul, jafurile, mândria si
aceasta toata dezghinare, care din zi în zi ne duce la rea darapanare. Atuncea
sa avem nadejde ca ne va izbuti gândul cel folositoriu, spre câstigarea Învataturii
si bunelor Naravuri”. Trebuie remarcat un fapt trecut cu vederea
de istoricii epocii moderne ca, pentru prima data, s-a predat istoria românilor,
la Golesti, în anii 5827-5830 si a doua oara la Iasi , în anul 5843, prin efemerul curs al lui
Mihail Kogalniceanu. În anul 5827, Constantin Golescu, Ioan
Heliade Radulescu si Stanciu Capatâneanu, în altarul Bisericii Golesti, depun
juramântul pentru întemeierea “Societatii Literare”, care avea un vast program
de dezvoltare a culturii românesti, program care cuprindea: transformarea
Scolii de la Sf. Sava în colegiu, înfiintarea uneia similare la Craiova,
crearea de scoli normale în capitalele judetelor care urmau sa pregateasca si
învatatorii pentru scolile satesti, crearea de scoli primare în toate satele,
fondarea de ziare si gazete în limba româna, înlaturarea monopolului
tipografic, încurajarea traducerilor în limba româna si tiparirea lor, fondarea
unui teatru national si reînnoirea primelor institutii ale tarii. Judecam copacul dupa fructele sale. Dinicu
Golescu a dat neamului sau, neamul romanesc, viata sa, opera sa si pe fiii sai,
lasand o urma durabila in istoria neamului nostru si un exemplu de urmat pentru
toti fratii masoni ce pasesc pe urmele acestui ilustru predecesor.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu