7 nov. 2012

Masoneria trebuie perceputa in primul rand ca pe un spatiu global



Interviu realizat de editorul acestei pagini virtuale, avandu-l ca invitat de onoare pe Prea Ilustrul F.’. D. R. 33°.
Prea Puternice Suveran Mare Comandor,
Vrem sa realizam acum un interviu in exclusivitate pentru Templul Masonic si Revista Verbum care sa vizeze activitatea Ordinului Masonic, in general, printr-o abordare integralista. De aceea v-as ruga pe aceasta cale sa ne raspundeti succinct la cateva intrebari.
Ce va determinat la momentul respectiv sa intrati in Ordinul nostru? Practic, cand ati avut primul contact cu Masoneria?
Primul contact a fost in urma cu 11 ani si pana la initiere nu stiam nimic despre masonerie. Ce m-a determinat sa intru in ordin a fost dorinta de a cunoaste oameni noi.
Va rog sa ne vorbiti despre felul in care simtiti Masoneria... ce reprezinta de fapt Masoneria in conceptia Prea Ilustrului Frate D. R. 33°? De asemenea, v-as ruga sa incercati sa definiti rolul pe care ar trebui sa il aiba Masoneria astazi.
Nu stiu in ce sens ai formult intrebarea referitoare la cum simt eu masoneria dar pot spune ca eu percep masoneria in primul rand ca pe un spatiu global, o data cu initierea ti se deschide usa catre acest spatiu unde daca esti dornic sa cauti poti gasi lucruri extrem de frumoase care iti pot schimba viata, depinde doar de noi, cat de avizi de cunoastere suntem. In acest spatiu asa cum am spus poti gasi lucruri frumoase dar mai ales poti gasi oameni foarte frumosi, oameni pe langa care in viata profana poti trece fara sa-i remarci. Acest spatiu iti mai ofera posibilitatea de a te putea exprima atat prin vorbe cat si prin fapte, iar asocierea cu oameni asemeni tie iti confera si certitudinea ca vei fi ascultat si inteles si ar trebui sa ne dea si puterea de a infaptui ceea ce gandim.
Cand sunt intrebat ce cred ca reprezinta masoneria prefer sa raspund metaforic, reproducand o concluzie a unui studiu stiintific care suna cam asa: “ in cazul in care un om consuma alcool peste o anumita limita, din cauza concentratiei mari de alcool in sange la nivelul urechii interne se produce un fenomen care conduce la pierderea echilibrului, fapt ce in multe cazuri conduce la accidente destul de grave. Pentru ca un om intr-o astfel de situatie sa-si recapete echilibrul, trebuie sa se sprijine de un obiect fix (masa, perete, etc.)” Ei bine cred ca masoneria reprezinta acel obiect fix, stabil, pe care cat mai multi oameni se pot sprijini pentru a-si gasi echilibrul in viata profana care de multe ori ne aduce intr-o stare de dezorientarea, de dezechilibru, de incertitudine si nesiguranta.
Definirea rolului masoneriei? Masoneria in sine nu exista in spatiul real ea vietuieste in spatiul virtulal, in carti, in documente, in minti omenesti, rolul ei este intotdeauna cel pe care oamenii, masonii prin actiunile lor il pot incredinta masoneriei. Definitii ale rolului masoneriei sunt multe si le gasim prin carti  si masoneria poate indeplinii multe roluri, parerea mea despre rolul masoneriei nu este asa de importanta, important ar fi ca impreuna noi toti sa ne hotaram ce rol vrem sa aiba masoneria si apoi sa ni-l asumam si sa lucram de asemenea impreuna in sensul manifestarii lui.
Ce sfat a-ti oferi pe aceasta cale unui proaspat initiat?
In primul rand ar fi de dat sfatul sa inceapa sa invete cat mai mult de la masonerie si nu neaparat de la masoni, sa faca diferenta intre masonerie ca fenomen social impreuna cu sistemul ei de valori si oamenii care sunt adeptii ei intr-o anumita perioada de timp. S-ar putea sa constate ca masonii contemporani cu el, in mare parte nu sunt de o calitate exceptionala, dar asta nu poate afecta cu nimic calitatile cu adevarat exceptionale ale masoneriei. Un proaspat initiat ar trebui sa stie ca nu exista nici un dubiu asupra calitatilor si valorilor masoneriei, daca are insa nesansa sa adere la un grup de masoni a caror calitate il poate dezamagi asta nu ar trenui sa-l impiedice sa adopte masoneria pentru el insusi, pentru ca asa cum am spus si mai devreme spatiul masonic nu se limiteaza la o loja sau o mare loja, el este efectiv global.
Care considerati ca ar fi primul lucru pe care ar trebui sa-l cunoasca un mason?
Cred ca fiecarui om fie el mason sau nu i-ar fi foarte util sa stie cat mai de timpuriu, dar mai ales sa inteleaga in urma unor reflectii proprii, ce anume este mai exact, care ar fi definitia precisa a lui ca om. Daca va sti exact ce este atunci va sti ce este si cel de langa el sau cel din fata lui, atunci va sti exact ce ii trebuie si ce nu si daca va ajunge sa perceapa si sa accepte ca  omul poate fi “ o minte intr-un trup” cred ca in clipa urmatoare va constientiza ca are nevoie de masonerie, pentru ca mintea lui sa dezvolte si sa evolueze armonios, sa-si hraneasca mintea cu valorile masoneriei asa cum trupul lui se hraneste cu hrana pe care i-o ofera.
Care credeti ca este cea mai frecventa greseala in Masonerie?
Ca sa fiu foarte scurt iti voi raspunde ca cea mai mare si cea mai frecventa greseala facuta este aceea de a nu lasa metalele la poarta templului, valorile materiale si dorinta de a le dobandi, inca ocupa un loc important in mintea multor frati.
De curand s-au implinit sapte ani de la constituirea S.’.C.’.R.’.S.’.A.’.A.’. , o cifra simbolica am putea spune… Va felicit cu aceasta ocazie si in cateva cuvinte va rog sa rezumati perioada.
Supremul Consiliul Roman a inceput cu un gand, transpus apoi intr-un proiect, proiect pe care impreuna cu alti cativa frati am avut incapatanarea de-al duce la implinire.  Nu stiu daca a fost greu sau a fost usor, stiu doar ca acum drumul normal, de zi cu zi, pare mult mai greu decat tot ce s-a facut pentru a duce proiectul la implinire. Si asta cred ca se datoreaza faptului ca la faza de proiect, cei doi sau trei cati am fost la inceput si mai apoi alti cativa, am fost animati de entuziasm si credinta in ceea ce facem.
Acum insa noi am obosit un pic iar cei ce ni s-au alaturat nu au adus un spor de entuziasm ci dinpotriva , prin inactivitate constituie un fel de balast ce cu greu poate fi miscat din loc de putinul entuziasm care a mai ramas la putini dintre noi.
Fratii ar trebui sa inteleaga ca motorul aceste organizatii este studiul individual, descoperirea lucrurilor pe cont propriu si apoi daruirea cunostintelor adunate, catre ceilalti, fara a astepta vreun indemn sau vreo recompensa.
Ce autoritate are acum S.’.C.’.R.’.S.’.A.’.A.’. ?
Supremul Consiliu Roman este indisolubil legat de Marea Loja Nationala a Romaniei, cele doua organizatii, desi impreuna creaza o structura masonica completa conform cu uzantele ritului scotian antic si acceptat, au totusi o autonomie si independenta totala una fata de cealalta, asadar autoritatea lui jurisdictionala este aceeasi ca si a Marii Loji, teritorial se manifesta pe tot cuprinsul tarii iar administrativ autoritatea sa se manifesta asupra atelierelor infintate ce lucreaza in gradele 4 - 33.
Care credeti ca a fost cea mai mare realizare a mandatului Fratiei Voastre Prea Ilustre de la intronizare si pana in acest moment? Dar cea mai mare dezamagire?
Cea mai importanta realizare cred ca este desigur instalarea la Bucuresti a Atelierului de grad 33 - Supremul Consiliu al Suveranilor Mari Inspectori Generali, de catre echipa de Suverani Mari Inspectori Generali de grad 33 ai Supremului Consiliu al Frantei, echipa condusa de insusi Prea Puternicul Suveran Mare Comandor, Prea Ilustrul Frate Claude Collen. Cea mai mare dezamagire cred ca nu am trait-o desi au fost cateva.
Ce ne puteti spune despre proiectele pentru acest An Masonic la nivel de Rit?
Cred ca la acest moment cel mai important este sa ne gasim starea de stabilitate. Sa reusim sa fim constienti de existenta nostra ca si suprem consiliu. Vom putem vorbi de proiecte la momentul in care vom avea un numar stabil si suficient de mare de membri care nu vizeaza doar obtinerea unei diplome in baza unei vechimi minim acceptabile conform regulilor ci membri care sunt constienti de apartenenta la un grup si de forta grupului comprativ cu puterea individului, membri care se manifesta activ in cadrul acestui grup. Mai este ceva de lucru pana la acest stadiu.
Este greu sa fii unul dintre cei mai importanţi FF.’. din jurisdictia noastra? Concret, ce inseamna conceptul de putere pentru Fratia Voastra?
Nu ma consider deloc cel mai important frate din Obedienta, fiecare dintre noi este la fel e important atat timp cat impreuna constituim un grup omogen, animati de aceleasi valori si putem influenta cat de putin societatea din jurul nostru. Cred ca nu se poate face masonerie de unul singur poti doar sa te instruiesti de unul singur, dar daca aceasta instructie nu ajunge si la aproapele tau nu te poti considera implinit. Si daca suntem de acord ca importanti nu sunt atat oamenii cat faptele lor trebuie sa fim de acord ca putem fi mai importanti ca si grup, pentru ca avand de partea noastra forta grupului putem implini fapte importante.
Cred ca definitia cea mai corecta pentru notiunea de putere ar fi capacitatea ca singur sau impreuna cu altii sa poti transpune gandurile in fapte. In opinia mea este foarte important sa nu te rezumi la a gandi si a vorbi.  Orice idee sau gand oricat de marete ar fi nu valoreaza nimic daca nu sunt implinite ca si fapte. Puternici sunt acei oameni care pot duce un gand, un vis pana la materializare urmand caile  Adevarului. Daca te referi la putere ca si pozitie ierarhica intr-o organizatie sau in societate, aceasta fiind o putere care ti s-a conferit de catre altii, atunci cred ca cel care o detine trebuie sa o foloseasca in interesul celor care i-au oferit acea putere, din pacate sunt multi care ajung sa detina o astfel de putere dar uita foarte repede de cei care i-au oferit-o si in foarte scurt timp au senzatia ca  aceasta li se cuvine de drept si ca o pot folosi cum doresc ei.
Se spune adesea ca R.’.S.’.A.’.A.’. reprezinta universalitatea Francmasoneriei. Care este de fapt menirea sa?
Cred  ca universalitatea nu  poate fi reprezentata doar de o componenta a ei. O scoala din viata profana ofera celui ce o urmeaza posibilitatea de a se instrui, de a acumula cunostinte teoretice de cultura generala sau in cele din urma de a invata si stapanii tainele unei profesii. O instruire intr-o scoala nu asigura insa si o garantie ca cel care a devenit un profesionist intr-un domeniu, este in acelasi timp un om cu o morala ireprosabila sau cu un spirit elevat. Ori masoneria tocmai acest lucru il aduce in completarea formarii unui om, un spirit elevat si o morala sanatoasa.
Pentru a-i ajuta si calauzi pe cei care cauta mai multa Lumina, ce reprezinta urcarea in Gradele de Perfectie, la care multi aspira?
Urcarea in gradele superioare asigura celui ce avanseaza pe aceasta cale un singur lucru si anume noi teme de studiu si refelctie. In acelasi timp avansarea in gradele inalte te indeamna in continuare la studiu individual si mai asidu si iti releva noi indatoriri ce iti revin pentru a te forma ca om si pentru a actiona ca in sprijinul fratilor tai si a celor din jurul tau in egala masura.
Care ar trebui sa fie relatia dintre M.’.L.’.N.’.A.’.R.’. si S.’.C.’.R.’., avand in vedere ca nici un rit de perfectionare nu poate exista fara si in afara unei Mari Loji, dupa cum nici o Mare Loja nu poate progresa fara un rit de perfectionare? Cunoastem ca si Ritul Scotian Antic si Acceptat isi are de fapt originea in Masoneria Simbolica…
Daca ne uitam in istoria masoneriei, in tarile unde ea a aprut mai intai (Anglia, Franta) vom observa ca in anumite etape  cele doua forme de organizare au existat de sine statator fara a fi legate una de cealalta.
La ora actuala, noi ca si Obedienta in ansamblu, urmam modelul francez, respectiv al Marii Loji a Frantei(GLdF) si al Supremului Consiliu al Frantei. Conform acestui model, cele doua entitati formeaza un tot unitar ce implica insa independenta totala a uneia fata de cealalta din punct de vedere administrativ, dar impreuna respecta regulile Ritului Scotian Antic si Acceptat si ofera fratilor posibilitatea de a patrunde in tainele si a studia toate cele 33 de grade ale acestuia.
Fara a face politica, credeti ca situatia actuala din tara noastra poate avea repercursiuni asupra Masoneriei romanesti?
Daca politica va evolua in sensul politicii practicate in statele occdientale cu siguranta ca atat masoneria  cat si masonii nu vor avea nimic de suferit.
Cat de eficienta ar putea fi relatia dintre institutiile statului si Masonerie? Oare ar trebui sa existe o astfel de relatie? Vorbiti-ne in cateva cuvinte si despre implicarea Masoneriei in societate.
Masoneria probabil ca va fi intr-o relatie cu institutiile statului atunci cand va deveni organizatie extrem de credibila si cand masonii vor castiga, fara exceptie, respectul semenilor lor, atunci cand standardele morale ale masonilor vor fi foarte ridicate si foarte riguros respectate, atunci cand actiunile masoneriei in lumea profana vor impune o perceptie a profanilor, despre ea insasi, ca fiind o societate ce actioneaza intr-adevar in folosul si spre binele oamenilor. Si eu cred ca mai este foarte mult de lucru pentru a obtine toate acestea. In unele state din Europa masoneria existe de peste 200 de ani si tot nu sunt lucrurile perfecte.
In perioada actuala, implicarea in societate, in opinia mea, este posibila doar la nivel de individ, fiecare mason poate face in aria lui de activitate, poate influenta putin societatea in jurul lui prin puterea exemplului.
Credeti ca Masoneria ar trebui sa practice o deschidere mai mare catre societatea civila? Daca da, cum considerati ca s-ar putea realize acest lucru?
Masoneria este deschisa catre societate, doar ca societatea o percepe confuz si parerile negative sunt exprimate mai vizibil in spatiul public.
Eu cred ca masoneria trebuie sa se faca cunoscuta si prin vorbe dar mai ales prin fapte, insa majoritatea faptelor necesita un suport material si aici faptul ca masonii (cel putin in Obedienta noastra) sunt putini constitue o piedica destul de serioasa.
Lumea mai are nevoie de Francmasonerie ca in trecut? Credeti ca societatea noastra mai are nevoie de Francmasonerie?
Am citit candva o plansa a unui frate din Franta care spunea, printre altele, ca masoneria este unul din acele putine lucruri care dainuie de cateva sute de ani. Cred ca masoneria acopera in continuare niste nevoi ale naturii umane, nevoi care nu tin de latura mariala a vietii unui om, ci de cea spirituala. Fiind constienti de dualitatea material- spiritual a fiintei umane cred ca putem crede ca oamenii vor avea nevoie in continuare de masonerie.
Masoneria franceza se afla acum intr-o criza de identitate? Dar cea autohtona?
Nu stiu daca masoneria franceza se afla intr-o criza de identitate, nu cred. Dar masoneria romana cu siguranta isi cauta o identitate proprie. La circa 20 de ani vechime pentru ca nu mai putem pune la socoteala anii de dinaintea instaurarii regimului comunist, masoneria din Romania se poate considera ca un nou nascut. Si cum dupa revolutia din ‘89 am ajuns la concluzia ca majoritatea lucrurilor bune sunt cele de import, asa am ajuns sa credem si despre masonerie. In foarte mare masura aceasta perceptie este reala, a trebuit sa invatam de la fratii din tarile cu traditie ce este si cum se face masoneria. Este aceasi situatie ca si cu scoala. Multi dintre noi am absolvit “scoala” invatand masoneria din punct de vedere tehnic, daca ma pot exprima asa, am invatat ritualuri, am invatat simboluri dar mai avem de lucru la spirit si la morala si asta tine numai si numai de noi de fiecare in parte.
Considerati ca este diferita Masoneria din Vest sau din America de exemplu, de cea din Sud-Estul Europei? Care ar fi parerea Fratiei Voastre despre Masoneria din Romania, in ansamblu?
Este evident ca sunt diferente intre modurile de practica a masoneriei, diferente care apar datorita multor factori incluzand si pe cei care tin de spatiul geografic. Dar cum totul pe lumea aceasta este facut de oameni si prin oameni cred ca masoneria este influentata determinant de societatea in care se manifesta, societatea respectiva reflectandu-se fidel in masoneria ce-i apartine. Acest lucru se constata si in masoneria din Romania. In organizatiile masonice societatea profana se reflecta fidel. Inca nu a trecut suficient timp pentru ca membrii masoni sa poate deveni diferiti de membrii societatii profane.
Piatra cubica se slefuieste greu, masoneria si lumea profana deocamdata convietuiesc doar, nu a trecut suficient timp pentru ca masoneria sa poata influenta in mod vizibil societatea profana, pentru ca mai apoi ea insasi sa-si schimbe aspectul.
Care ar fi mesajul Suveranului Mare Comandor, adresat catre FF.’.  din jurisdictia noastra?
Cred ca acest interviu constituie in sine un mesaj destul de consistent, nu cred ca ar mai fi nevoie de inca ceva.
Va marturisesc sincer ca a fost o adevarata placere sa dialogam impreuna, ca de fiecare data! Redactia noastra va multumeste pentru amabilitatea de a ne acorda acest interviu.

http://www.scrrsaa.ro/

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu