8 ian. 2013

Conu' Alecu si Francmasoneria

"Am fost mason căci m-a interesat cândva. Trebuie să spun că eu am fost întâi iniţiat ca mason în tinereţe, pe când eram în diplomaţie. Pe atunci nu mă interesa neapărat accesul în Loja Masonilor ci în special cum pot să fac din asta o cale de acces, ca diplomat, în anumite medii. Era un calcul monden. Motiv pentru care, în Loja din care făceam parte – sau «Atelierul», cum i se spunea – în momentul în care a trebuit să fiu iniţiat în gradul III, la gradul de Maestru, un amic al meu, un om foarte stimabil şi o mare figură, viitorul Părinte Mihai Avramescu, care era Mare Orator în acea lojă, s-a opus la această sporire de salariu, pe motivul că «nu sunt serios şi nu mă interesează loja masonică». A zis-o fără răutate. Era o remarcă pe care, atunci când am aflat-o, am spus: «Are dreptate! Aşa este!» Mai târziu, în închisoare, la colonia penitenciară Salvia, am dat de o bibliotecă,unde, dacă aveai puterea să-ţi învingi oboseala, găseai tot felul de cărţi. Erau însă cărţi proaste majoritatea. Cărţi sovietice. Singurele lecturi acceptabile intelectualmente acolo era «Odiseea» – dar «Odiseea» citită în închisoare are cu totul alt sens, şi altă putere, altă semnificaţie (mă refer în special la avatarele omului şi, mai ales, la coborârea în infern) şi Sadoveanu.
Mi-am dat seama că Sadoveanu este un autor care nu poate fi gustat estetic decât dacă înţelegi grila prin care el e perceput, grila masonică, el fiind un mason convins şi de mare carieră. Însă masoneria în România s-a desfiinţat în 1948. Eu eram în Franţa, în 1990, după ce am fost destituit din funcţia de ambasador, şi, rămânând acolo 2 sau 3 ani, Marea Lojă Naţională din România – cele trei loji unite româneşti care făceau parte din masoneria franceză – m-a cooptat şi m-a făcut Mare Maestru al acelor Loji.
Acolo am remarcat – de altfel nu era o noutate pentru mine – că Masoneria nu mai era ce fusese în secolul trecut şi chiar în secolul acesta şi că ajunsese o adunare de oameni mediocri. Mi s-a părut că este o instituţie care, cel puţin în Europa, este devitalizată şi nu mai prezintă nici un interes. Plus că, între timp, m-am apropiat din ce în ce mai temeinic şi mai profund de creştinismul ortodox care este un Adevăr profund, interesant şi extraordinar, în ciuda faptului că ignoranţii cârtesc că «ortodoxia a rămas în urmă» şi alte prostii. Ştiu însă că cine poate mai mult poate şi mai puţin. Însă n-are nevoie de acel puţin. D-aia m-am dezinteresat de Masonerie." 


Alexandru Paleologu, ultimul boier al culturii romane...

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu