23 sept. 2013

Despre nume și păstrarea lui

            Motto: "Numele nu este totul dar fără nume totul este nimic" (Karl-Heinz W.Smola) 
                                                   
Numele este un termen care precizează anumite caractere denotative cu scopul de a-l deosebi de celelalte elemente. Ce s-ar întâmpla dacă de mâine nu va mai trebuie să mă cheme Fratele X ? Nu voi mai fi eu? Se va șterge totată viața pe care am trăit-o? Mi-aș pierde identitatea? Dar, oare, identitatea mea este dată de numele meu sau de faptele mele? Cine mă reprezintă ca entitate recunoscută și în fața cui? Și dacă mi-aș lepăda numele părinților, strămoșilor și moșilor mei, aș fi sortit pieirii sau aș fi un altul? Cine îmi dă identitatea: numele prin care mă recomand sau faptele prin care mă construiesc?  M-aș pierde în anonimat dacă aș fi fără nume? M-aș comporta altfel dacă aș avea un alt nume? Ar mai conta dacă înaintașii mei, al căror nume nu l-aș mai purta, au fost ciobani, vânători, agricultori, bogați, educați, oameni de cultură sau hoți, criminali, inculți, lapidatori, mujici, cerșetori, boiangii, cămătari, giuvaiergii, doctori, contabili, laboranți, vânzători de vise?... Toate faptele și istoriile lor ascunse în numele meu, purtate în numele meu, trăite în numele meu, petrecute în numele meu... Toate aceste mici istorii și clipe de viață nu îmi vor mai aparține și eu nu le voi mai aparține lor odată cu lepădarea de numele care ne dă recunoaștre și care primește identitate și-mi dăruie motiv de existență și dreptul de a mă numi X  din și prin faptele înaintașilor mei. Atâtea întrebări și gânduri tulburătoarea nasc alte și alte întrebări încercând să răspund propriei întrebări: ce aș face dacă de mâine mi-aș schimba numele și nu mă va mai chema Fratele X ? Aș fi capabil de o asemenea hotărâre? Cred că aș fi numai în anume condiții. Dacă tot trecutul familiei mele ar fi unul care mă leagă de faptele înaintașilor care sunt prea mărețe și au marcat istoria întregului neam, atunci cu siguranță nu m-aș lepăda de un astfel de nume, ci cred că m-aș lupta măcar pentru a-i păstra strălucirea. Dacă înaintașii a căror nume îl port ar fi făcut fapte atât de josnice și de prea mare rușine încât orice aș face, numele meu ar fi o povară imposibil de purtat, aș renunța la această legătură și aș dori să fiu rebotezat. Dar dacă numele pe care îl port nu este altceva decât un nume plin de savoarea normalității, care să fi fost purtat de oameni cu ocupații decente, atunci nu aș avea motiv pentru a mă lepăda de acest nume, ci, dimpotrivă aș încerca să îl fac pentru urmașii mei un motiv de bucurie și mândrie atunci când și-l vor prezenta pe mai departe. Descopăr, așadar, că importanța numelui are trei valențe. În primul rând îți dă identitate ca persoană. În al doilea rând îți dăruie valoarea faptelor înaintașilor tăi și în al treilea rând, poți spori sonoritatea și demnitatea numelui tău prin propria ta contribuție de viață. Așadar, a te lepăda de numele tău și a căuta un altul care să te reprezinte mai bine, înseamnă a te lepăda de tine ca individ, ca entitate, ca organizație. Înseamnă a te lepăda de istoria familiei tale sau organizației tale și mai înseamnă a o lua de la capăt. A te naște sub o altă imagine, punându-ți o altă mască, dar păstrând în carne sângele și valorile moștenite precum și luptându-te poate pentru aceleași idealuri spre care ai fost educat să tinzi, chiar dacă numele tău este altul. Pericolul este evident. Dacă schimbăm numai numele și nu obiceiurile, dacă schimbăm numai masca și nu și regulile, dacă schimbăm orientarea, direcția, spațiul, dar lcurăm cu aceleași unelte vechi, atunci este posibil să nu fie suficient să schimbăm un nume. În esență, trebuie înțeles că, pentru a schimba cu adevărat un nume, nu trebuie să te dezici de înaintași, de tine sau de viitorul tău, ci trebuie să pui regului noi, idealuri noi, metode noi care să poarte prin tine (individ, societate, organizație) nu doar un alt chip și alt nume, ci să te transforme profund în altcineva. Numai atunci schimbarea numelui este cu adevărat necesară și reprezentativă. Altfel nu vom face decât să îmbrăcăm alți lupi în piei de oaie.

Fratele X

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu