29 sept. 2013
Fidelitatea este un dar
Prin parcurgerea succesivă a
gradelor Ritului Scoţian Antic şi Acceptat iniţiatul intră în contact cu o
serie de valori pe care masoneria le pastrează şi le propune şi care prin
învatare şi asimilare se transformă în îndatoriri printre care putem enumera :
munca, onestitatea, zelul, fidelitatea, dreptatea, obedienta, devotamentul,
ş.a.m.d. Am ales să dezvolt în această planşă tema fidelitaţii ca INDATORIRE
masonică şi nu ca noţiune sau termen profan, plan în care fidelitatea este
definită foarte clar in Dicţionarul Explicativ al Limbii Române ca fiind «
statornicia în convingeri, în sentimente, în atitudine etc. » iar in Marele
Dicţionar de Neologisme fiindu-ne prezentată ca fiind în plus şi « ataşamentul
unei specii sau individ de un grup sau asociaţie ». Aşadar, în accepţiune
profană fidelitatea este în mod unanim acceptat ca fiind acea fie acea calitate
a unui individ de a fi credincios angajamentelor, principiilor şi ideilor sale.
Din această perspectivă este interesant să ne amintim faptul că la 11 ani dupa
ce a fost iniţiată la 14 ianuarie 1882, Maria Deraismes si Georges Martin au
fondat prima lojă mixtă – « Marea Lojă simbolică scoţiana mixtă a Franţei –
Dreptul Uman » ce a dat naştere in 1901 « Ordinului Masonic Mixt Internaţional
– Dreptul Uman ».Aşadar, poate fi foarte la îndemana de observat şi
concluzionat faptul că o infidelitate – atât fată de Constituţiile lui Anderson
cât şi faţă de regulile şi principiile Ritului Scoţian Antic si Acceptat – a
unui frate din Marele Orient al Franţei care a permis iniţierea unei femei a
fost premiza ce a facut posibilă apariţia primei Obedienţe Mixte din istorie. Dar,
părerea mea este că am greşi dacă am aprecia aceste evenimente istorice fără a
avea în vedere şi principiul dualitaţii noţiunilor şi valorilor iar dacă îl
avem în vedere nu putem să tragem în mod sincer şi absolut o linie clară de demarcaţie
între fidelitate şi infidelitate privite din perspectiva profană. Acesta este
şi unul din motivele pentru care, în termeni masonici fidelitatea este expresia
credinţei într-o instituţie, o idee, un principiu, un ideal şi nu în ultimul
rând într-un juramânt, reprezentând un concept dualic care trebuie să se
manifeste atât printr-o componentă pasivă întruchipată de loialitatea fată de
fraţi, faţă de o Lojă, faţă de o Obedienţă, faţă de o Jurisdicţie sau faţă de
Ordin cât şi printr-o componentă activă concretizata prin: acţiune, mediere,
rugăminte, iubire şi ajutorarea fraţilor. Dacă la prima vedere îndatorirea
masonică a Fidelităţii pare uşor de îndeplinit sau de urmat, de cele mai multe
ori ea este pusă la grea incercare în momentele de cumpănă prin care în mod
inevitabil trece la un moment dat fie o Instituţie sau asociere masonică fie un
frate. In ceea ce priveşte fidelitatea faţă de Instituţiile şi asocierile
masonice lucrurile ar putea fi privite cu o relativă simplitate indiferent dacă
vorbim de o Lojă, o Obedienţă sau o Jurisdicţie în sensul că se poate raţiona
plecând de la premisa că absolut toate acestea au la bază un acord
liber-consimţit al fiecăruia dintre noi consfinţit printr-un jurământ reînoit o
dată cu primirea fiecărui grad nou iar un francmason fiind un bărbat liber
jurământul pe care îl depune nu are şi nu trebuie să aibe drept scop sau
consecinţă transformarea lui într-un vasal. Prin urmare oricare ar fi
instituţia sau asocierea, atunci când una sau mai multe din condiţiile existente
se modifică masonul fără a se trăda pe sine işi poate pune în discuţie
modalitatea în care să rămână fidel sau nu respectivei asocieri sau Instituţii.
Realitatea este că un asemenea raţionament este în mod fundamental gresit şi
chiar pueril pentru că nu are în vedere faptul că masoneria propune Fidelitatea
ca Virtute şi pentru a putea fi o virtute trebuie să aibe un caracter de
permanenţa. Astfel, deşi la prima vedere ar putea părea că Fidelitatea este o
virtute orientată în întregime spre timpul trecut ea nu are un caracter de
moralitate decat în masura în care este un angajament şi o promisiune pentru
viitor. In sprijinul acestei afirmaţii s-a aratat şi Denis de Rougemont care
declara că « fidelitatea este o angajare a voinţei în acţiunea la viitor şi că
doar această angajare conferă un sens veritabilei responsabilitaţi omeneşti »
iar Vladimir Jankelevitch afirmă în Cursul său de filozofie morală faptul că «
fidelitatea este afirmarea propriei umanităţi în cadrul permanenţei ». In
acelaşi timp, tot Vladimir Jankelevitch spunea că « a fi fidel răului e mai rău
decat să-l negi şi fidelitatea într-o nebunie e o nebunie şi mai mare » şi desi
poate părea că cele două afirmaţii sunt contradictorii Masoneria ne oferă cheia
de a ne respecta îndatorirea Fidelităţii conferindu-i acea componentă activă de
care am vorbit mai înainte întruchipată în acest caz de acţiune şi mediere. In
ceea ce priveşte îndatorirea de fidelitate faţă de un frate, aceasta se
manifestă ca o veritabilă virtute masonică mai ales atunci când este exercitată
faţă de un confrate ce se gaseşte în momente de restrişte cu o cauzalitate
subiectivă (cauzate de propriile lui acţiuni) pentru că în ceea ce priveşte
acele situaţii cu o cauzalitate obiectivă (cauzate de împrejurări străine de
voinţa lui) îndatoririle/virtuţile care se manifestă predominant sunt
compasiunea şi devotamentul. Asadar, vreau sa mă refer în cele ce urmează la
primul caz pe care l-am menţionat şi voi începe prin a preciza faptul că
personal mă raliez ideii conform căreia masoneria nu este « speculativă » şi
nici teoretică ea fiind mai degrabă practică, pretinzând renunţarea la vicii,
pasiuni, excese şi în general pretinzând stăpânirea de sine. Astfel, având un
caracter practic în tot ceea ce ne solicită ea ne cere doar voinţă şi renunţarea
la vechiul nostru sine şi nu ne cere nimic imposibil de realizat. Plecând de la
această premisă, vreau să vă împărtăşesc şi sa vă supun meditaţiei un citat din
Morala si Dogma Ritului Scoţian Antic si Acceptat al Preailustrului frate
Albert Pike care mie mi se pare foarte potrivit în tratarea acestui subiect: « Noi
putem spune : « Acest om a minţit, a furat, a falsificat, a deturnat banii care
i-au fost încredinţaţi şi totuşi el îşi trăieşte viaţa liniştit, netulburat de
faptele comise ». Dar noi nu avem de unde să ştim dacă acel om nu a luptat,
chiar dacă fără succes, împotriva unor tentaţii în faţa cărora un altul ar fi
cedat imediat. Putem spune care oameni par curaţi din punctul de vedere al
oamenilor, dar nu ştim dacă ei apar la fel priviţi din prespectiva Celui Etern.
Noi putem spune « Acest om a comis adulter, în timp ce acesta a rămas
întotdeauna cast », dar nu putem spune dacă inocenţa celui de-al doilea nu este
cumva cauzată de o inimă de gheaţă, de lipsa apetitului sau de o angoasă de
durată. Nu putem şti niciodată dacă prăbuşirea unui om nu a fost întârziată de
lupte chinuitoare cu propria conştiinţă sau dacă nu a fost cauzată de nişte
pulsiuni incontrolabile şi ispăşită mai apoi prin pocăinţa cea mai adâncă. (…)
Atunci când înfruntaţi un asemenea rău acţionaţi cu fidelitate, cu răbdare şi
cu blândeţe. Compasiunea dumneavoastră să nu se transforme într-o provocare,
într-o cruciadă personală şi nici într-o condamnare egoistă. Adresaţi-vă cu
căldură fratelui dumneavoastră rătăcit ! Dumnezeu are milă de el. Hristos a
murit pentru el. Providenţa are răbdare cu el. Iertarea divină îl aşteaptă, iar
Spiritul divin este gata să-l întâmpine cu bucurie atunci când se va întoarce.
Alăturaţi-vă providenţei de care Dumnezeu se foloseşte pentru salvarea lui ! » Primul
impuls omenesc faţă de un frate care a greşit este acela de a-l judeca pentru
că sunt foarte mulţi oamenii care se consideră superiori datorită capacitaţii
lor de a identifica un defect sau altul la cei din jurul lor. Mulţi sunt şi cei
care în strafundul lor au o adevărată plăcere să constate greşelile comise de
semenii lor şi comparându-se cu aceştia încearcă să işi sublinieze astfel
aparentele lor merite. Dar masoneria vine şi ne solicită spirit fratern
învaţându-ne virtutea Fidelitaţii şi mai mult decât atât legându-ne prin
Jurăminte faţă de acest principiu coagulant al Ordinului nostru. Incă de la
primirea la gradul de ucenic Francmasoneria ne asigură de ajutorul pe care
fraţii ni-l vor da în momentele grele şi ne cere să jurăm şi noi la rândul
nostru că vom acorda acest sprijinin fraţilor noştrii, evident inăuntrul
limitelor fixate de legea ţării in care trăim, de regulamentele Lojii,
Obedienţei si Jurisdicţiei din care facem parte şi de regulile specifice
ritului pe care îl practicăm. Este uşor să îi judecăm sau şi mai rău sa îi
blamăm şi să îi condamnăm pe cei care greşesc dar este cu mult mai anevoios să
renunţăm la impulsurile profane, să apelăm la stăpânirea de sine şi să cautăm
să îi sprijinim în spiritul moralei masonice pe fraţii care greşesc pentru a ne
îndeplini astfel datoria Fidelitaţii pe care ne-am asumat-o prin jurămintele
depuse. Nu pot să închei această planşă fără a menţiona şi cea mai importantă
îndatorire şi anume aceea a Fidelităţii faţă de propria noastră misiune, pe
care însă nu o voi dezvolta acum rezervând-o pentru o planşă viitoare. In
încheiere vreau să vă supun reflecţiei următoarele cuvinte ale Sf. Apostol
Pavel : « omule, oricine ai fi tu, care judeci pe altul, nu te poţi
dezvinovăţi; căci prin faptul că judeci pe altul, te osândeşti singur; fiindcă
tu, care judeci pe altul, faci aceleaşi lucruri. »
Am zis!
F.'. Vlad L.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu