22 feb. 2015
DE CE UN MAESTRU MASON AL RSAA POARTĂ ÎN MOD TRADIŢIONAL UN ACOPERĂMANT PENTRU CAP?
În dicționarul de simboluri se menționează că într-o adunare
masonică, Venerabilul înscăunat este singurul care trebuie să poarte capul
acoperit cu o tocă semn distinctiv al prerogativelor sale de comandă, analog
unei coroane ca însemn al puterii suverane. Cutumele masonice prevăd că Venerabilul
Maestru îi înmânează noului Maestru o tocă, spunându-i: “de acum înainte vă veți
acoperi capul în lojă Maeştrilor”. Acest străvechi obicei este un indiciu al
libertății şi superiorității; până în momentul respectiv, inițiatul a servit ca
ucenic si calfă, din acest moment el va porunci, fără a abuza de acest privilegiu. Întrucât craniul
înveleşte locaşul intelectului, al percepțiilor fizice şi spirituale, acoperirea
capului a reprezentat dintotdeauna o atitudine de respect si deferență în locaşurile
sfinte. Astfel, în Grecia, preoții Cibelei purtau o tiară, existentă si la perşi,
ca simbol al suveranității. Romanii recurgeau la acoperirea capului, în special
la înmormântări. În acelaşi timp, acest privilegiul era rezervat numai celor
născuți liberi,sau care şi-au dobândit libertatea, fiindu-le interzis sclavilor
de a purta capul acoperit. În epocile medievale cavalerii îşi
purtau armura şi coiful atât în expediții cât şi în viața de zi cu zi. Acoperământul
pentru cap, cu funcționalitatea sa de protecție, era îndepartat în prezența
unui prieten, în semn de încredere față de acesta, ca dovadă că nu există frica
de a fi lovit, iar in prezența regelui,îndepartarea acoperământului simboliza
că viața sa este a suveranului. O altă simbolistică a acoperâmantului pentru cap o întâlnim in tradiția catolică.Tiara
papala, compusă din cele 3 coroane, reprezintă suveranitatea asupra celor 3 lumi:
fizică, însuflețită şi spirituală. În
tradiția evreiască, kippa este purtată ca referință permanentă față de un
Principiu superior față de care toți se
subordonează prin destin, nu prin opțiune; este semnul simbolic al prezenței mâinii
Divinității, asupra celui care o poartă, al dependenței şi supunerii acestora
față de poruncile divine. Se
poate spune că acoperirea capului la gradul de Maestru evocă perpetua
dependență a oricărui fapturi omeneşti față de un Principiu Creator, fiind
deasemeni un semn de smerenie. O altă asociere a acoperământului pentru cap
este aceea cu cheia de boltă a unui edificiu de cult: omul fiind un templu viu,
iar capul locul cel mai înalt, atât la propriu cât si la figurat, preluând
lumina, organizând şi armonizând energiile întregului edificiu prin domul
cupolei. În
asociere cu naşterea unui copil, a cărui fontanela se închide la 18 luni şi se
osifică la 6-7 ani (acoperământul capului învelind fontanela), toca
simbolizează trecerea la o etapă de opacizare în raport cu percepțiile
intuitive nemijlocite, sfârşitul stării de inocență primordială supraviețuitoare
în prima copilărie a omului muritor. Astfel,
putem spune că, pe langă funcția sa exterioară de protecție, acoperământul
capului îndeplineşte, într-un cadru masonic şi o funcție esoterică, aceea de a concentra
energiile.
Am zis !
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu