1 iul. 2013
Indreptar spre a birui mandria
Scriptura
ne spune prin Evanghelii ( Luca I, 60), ca era fiul preotului Zaharia si a
Elisabetei, verisoara Mariei. El s-ar fi nascut cu sase luni inaintea lui
Iisus. A fost supranumit precursorul, pentru ca a pregatit calea lui Iisus, dar
de asemenea, Botezatorul, pentru ca boteza in apele Iordanului. Iordanul se
varsa in marea Moarta iar ultima parte a cursului sau a suferit influenta
puternicei concentratii in clorura de sodiu a acestei mari, astfel incat apele
sale care sunt sursa de viata in cea mai mare parte a parcursului sau, devin
ape moarte. Locul unde boteza Ioan se gasea la limita unde se intalnesc apele
vietii cu apele mortii. Ioan a fost probabil un esenian, secta ale care doctrine erau austere si pure si
ofereau o mare analogie cu cele ale primilor crestini. El este reprezentat ca
un model de devotament si de abnegatie si predica renuntarea si cainta, el era
de asemenea, de o mare independenta de gandire.
Sarbatoarea
Sfantului Ioan Botezatorul a fost situata la 24 Iunie, la Solstitiul de Vara,
adica in momentul in care soarele este la apogeu. Aceasta sarbatoare este una
din traditiile cele mai vechi ale Omenirii, comuna la aproape toate cultele si
popoarele lumii ; imagini solare cu caractel cultual apar chiard in epoca
magdaleniana ( J. G. Frazer, ed. Geuthner ).
Doua
interpretari se raporteaza la aceste sarbatori. Pentru Mannhardt, ele au drept
scop, dupa principiul magiei imitative, de a asigura o pretioasa si abundenta
lumina a soarelui pentru oameni, animale si plante. Este teoria care facut din
Foc un agent creator. Pentru Wesbesmark, Focul este insarcinat sa purifice, sa
curete oamenii si animalele, ca si plantele, inghitand elementele vatamatoare.
Aceste doua interpretari nu sunt ireconciliabile. Pentru aceasta trebuie sa
interpretam semnificatia originara a acestor Sarbatori prin simbolismul
focului-Principiu, de unde totul provine si unde totul se intoarce. Aceasta
ideee se regaseste la egipteni care numeau Soarele, « primul nascut dintre
fiii lui Dumnezeu ». In Iran, mazdeismul ca si religia lui Mitra, erau
religii solare. In India, Indra este creatorul lumii si al Soarelui, zeul
luminii ; focul sacrificiului este simbolul focului divin, ceea ce explica
ritul funerar al hindusilor.
La Roma,
cultul Vestei raspundea acestui omagiu adus Focului-Principiu. Acest cult s-a extins in Imperiul roman cand s-au
urcat pe tron imparati de origine siriana.
Un
personaj mitologic care juca la cei vechi, greci si romani, acelasi rol de
divinitate ca Apollon, este Hercales, in greaca, sau Hercules, in latina. El
era acoperit de o piele de leu, simbol al Soarelui si al aurului. A. Lenoir a
facut o apropiere intre cele douasprezece munci ale lui Hercules si mersul
soarelui in cele douasprezece semne ale Zodiacului. Aceasta apropiere a fost
reluata de unii autori masonici, in deosebi Ragon. In a douasprezecea luna,
calatorind in Hesperia, Hercule se imbraca, pentru a face un sacrificiu, cu o
roba muiata in sangele unui centaur pe care il ucisese. Aceasta roba il arde cu
foc, el isi sfarseste astfel cariera de muritor pentru a-si relua tineretea in
ceruri si a se bucura de nemurire. Prima incercare care deschide ciclul celor
douasprezece munci este tocmai victoria lui Hercule asupra lui leului din
Nemeea. Moartea lui Hercule seamana cu cea a omului profan, urmata de
reinvierea initiatului.
In
Grecia, misterele din Eleusis, simbolizau de asemenea credinta in Foc,
Demiurgul animator si creator al Universului. Acesta doctrina este afirmata la
Heraclit, care considera focul ca Suprema unitate, identificat cu inrtregul.
Focul a
jucat intotdeauna un rol capital in toate initierile. Acestea au intotdeauna ca
obiect moartea mistica a omului profane
urmata de reinvierea mistului, a initiatului care aspira la cunoastere.
Sufletul omenesc nu este decat o parcela
a Sufletului Marelui Tot considerat ca Focul Divin. Pentru a obtine gratia
reintegrarii, el trebuie sa se purifice de alterari si aceasta prin Apa.
Acesta
ne permite, revenind la Ioan Botezatorul, sa intelegem deschiderea simbolica a
cuvintelor sale : « Eu va botez cu apa ; dar vine altul care
este mai puternic decat mine, caruia nu sunt vrednic sa-i dezleg cureaua incaltarilor ;
Acesta va va boteza cu Duh Sfant si Foc. »( Luca III, 60 ). Exista o
afinitate si o corespondenta intre Foc si Apa. Ele corespund celor doua
principii, feminin si masculin, pasiv si activ, la fel ca si cei doi Luminatori
ceresti, Soarele si Luna.
La masoneria
actuala, avand o origine crestina, Sfantul Ioan Botezatorul reprezinta
initiatorul, cel care prin purificarea apei pregateste drumul catre realizarea
frumosului, a Idealului, a Absolutului, asadar catre cunosterea
Focului-Principiu.
Cea mai mare, cea mai modesta, cea mai umana
si de asemeni cea mai severa strigare a Sfantului Ioan Botezatorul ramane : "Pui
de vipere, cine v-a invatat ca sa fugiti de urgia viitoare? Nu aveti scapare
decat facand roade vrednice de pocainta. Avraam nu va va putea scapa fiindca
faptele voastre nu sunt faptele lui Avraam. Acum securea sta la radacina
pomilor si focul alaturea pentru a arde pomii care nu aduc roada buna. Valoarea
unui pom o hotarasc roadele ce le face, nicidecum numele pe care il are."
F.'. Lucian Wagner
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu