21 aug. 2014
Misiunea Maestrului
În parabola biblica despre
„vindecarea lunaticului” ne este descrisă o întâmplare firescă. O întâmplare
mică, un lucru banal și firesc ce poate deveni, totuși, pentru cei care aruncă
năvodurile mai în adânc, de o însemnătate aparte. Un părinte, ca oricare dintre
noi, caută la Dumnezeu vindecarea copilului bolnav. Eu m-am gândit, reflectând
la un discurs al unui maestru... un maestru care încearcă să transforme profund
propriul ucenic. Personal, șlefuindu-mi propria piatră, am întâlnit felurite
cazuri. Am întâlnit maeștri ce considerau proprii ucenici ”bolnavi”, motiv
pentru care considerau că, pentru binele lor, nu este firesc să avanseze în
cunoaștere. Am întâlnit, de altfel, și maeștri care alergau, oriunde și la
oricine, să facă, să ”citească” ceva, ca acești ucenici să se însănătoșească.
Am întâlnit maeștrii cu ucenici pătimași care cereau minuni de la liderii lor
pentru a se îndepărta ei de patimi. Am întâlnit maeștri care nu mai aveau unde
să mai caute alinare pentru ucenicii lor violenți, ursuzi, pătimași ori
suferinzi de tot felul de boli „incurabile”. Am întâlnit maeștrii care au
renunțat să mai lupte pentru construirea ucenicilor lor. Veneau înaintea unui
”mare arhitect” numai pentru a clama păcatele propriilor lor ucenici, deși nu
recunoșteau sau nu voiau să își amintească că aceștia erau realitatea muncii
lor. Am întâlnit, pe de altă parte, și ucenici care își doreau să devină
maeștri și pentru aceasta băteau la porțile templelor căutând de fapt
fermecătorii, vrăjitorii, ghicitorii ori clarvăzătorii... și mi s-a părut că
sunt precum orbii care căutau lumina și nu puteau accepta că datorită
deficienței lor fizice nu o vor vedea niciodată. Paradoxul acestei realități
constă în faptul că erau ucenicii unor maeștri care își doreau cu orice preț să
devină maeștri. În momentul în care lucrezi numai pentru ca ucenicii tăi să
devină maeștri nu realizezi, nu înțelegi cât de greu este să selectezi
materialul corect pentru a realiza cărămida perfectă. Uiți că toate încercările
pe care viața ți le-a pus în carne încă din vremea pe când îți formai ucenicii
și ți se îmbolovăneau și nu dormeai deoarece urmăreai fiecare linie, simțeai
fiecare unghi din închietură și sperai că va mai exista o nouă posibilitate de
a îndrepta fiecare unică lovitură de ciocan, precum și că vei ajunge la starea
perfectă a definitivării sistemului pe care l-ai gândit în eternitatea mișcării
Marelui Arhitect... încercarea aceasta, muncile acestea... că vor deveni totuși
lumina dimineții... A
avea un ucenic neputincios este ca atunci când tot ceea ce credeai că are un
rost pentru tine, o valoare și o însemnătate, toate într-o clipă pot pieri,
sine die. În suferința ta, ca și în cea a ucenicului tău, vezi prăpastia și
zădărnicia propriei lucrări. Tot cea ce ți se întâmplă, tot ceea ce trăiești în
vremea neîmplinirii ucenicului tău nu poate fi comparat cu nimic. Nici cel mai
important eveniment de cultură, nici cea mai importantă clipă din viață, nici
sublima clipă a invocării divinului în vederea împlinirii și chivernisirii
întregului ca imagine a lumii (imago mundi), nu pot reprezenta dezamăgirea pe
care o trăiești în clipele în care realizezi că tot ceea ce ai investit nu are
viitor. Fiecare
tânguire a unui ucenic este o rană continuă deschisă în inima maestrului.
Fiindcă această rană nu se poate vindeca sau nu există tratamente viabile în
vederea acestui scop, suferința creatorului este interminabilă și, ca atare,
întreaga sa creație retrăiește în întreaga sa existență patima propriului
ucenic. Acesta este motivul pentru care
parabola „vindecarii lunaticului” este înțeleasă profund și azi ca acum două
milenii de ascultătorii ei precum și motivul pentru care a fost păstrată în
cuprinsul scriiturilor bisericești pestea atâtea veacuri. Universalitatea
mesajului ei se descoperă, se împlinește și se intuiește în sentimentele cele
mai intime pe care le poartă și exprimă ființa umană dintotdeauna. Nu poate
exista veac sau civilizație care să audă această poveste biblică și să nu înțeleagă
sau să trăiască profund și extrem mesajul ei intim. Maestrul,
în sine, înțelege și simte toate dorințele progeniturilor sale. Maestrul, ca și
construcție ideatică, nu se poate defini decât numai prin nesfârșitele planuri
pe care și le face pentru ucenici. Fără ucenici nu poți fi Maestru, iar tot
ceea ce își doresc ucenicii sunt toate idealurile și planurile pe care maeștri
le-au semănat în cel mai bun pământ al progresului și prosperității, adică în
adâncul inimii și în intimitatea sufletului. Viitorul ucenicilor noștri ar
trebui să îl cunoștem, să îl descoperim și înțelege privind în intimitatea
dorințelor noastre de maeștri. Maestrul, deși chiar el nu se
nu se poate înțelege pe sine întotdeauna, este în definitiv un profet, un
magician în raport cu propria sa creație. Acesta este rostul și rolul său.
Nici-un ucenic nu se va încrede în altcineva mai mult decât în Maestrul său,
deoarece prima sa relaționare cu tot ceea ce reprezintă altceva decât ceea ce
cunoaște el nu este de încredere. Motivată
de îndoială și scepticism, lumea ucenicilor se reconstruiește pe bazele, pe
temelia învățămintelor luate de-a gata, corecte și bune, principii pe care
maeștrii le insuflă ucenicilor prin exemplul, prin comportamentul, prin
educația pe care au primit-o la rândul lor de la Maeștrii lor. Numai ca maeștri
înțelegem cât de importantă este moștenirea pe care o lăsăm ucenicilor noștri
din punct de vedere administrativ, moral, istoric, social, cultural, filosofic
ș.a.m.d. În acest sens trebuie să amintim continuu, atât celor dintre noi cât
și generației care urmează, că oamenii mici fac lucruri mici, iar oamenii mari
fac lucruri pe măsura lor. Numai astfel putem înțelege rostul maestrului care
caută ajutorul divinului pentru a salva propriul ucenic de suferință, fiindcă
numai în această perspectivă maestrul își împlinește cu adevărat misiunea de
Maestru.
Am zis!
F.ˑ. Mircea N.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu