3 dec. 2015
SCURTĂ ISTORIE A ORIGINEI RITULUI SCOȚIAN ANTIC ȘI ACCEPTAT
Am decis să reiau cu acest prilej, o temă de interes pentru toți membrii
jurisdicției noastre. Este vorba despre istoria Ritului Scoțian Antic și
Acceptat. Nu de puține uneori m-am confruntat cu opinii personale ale unor frați
care încă tânjesc după schimbări în modul de organizare sau de respectare a
ritului. Este foarte adevărat că transformările societății noastre prezente la
începutul secolului XXI poate că ar impune necesitatea schimbării unor idei.
Dar orice deviere de la Convenția de la Lausanne din 1875, ne aruncă într-o
zonă neutră unde nu vom mai putea respecta apartenența noastră la GLUDE sau
AIME. Este evident că orice modificare a unui regulament sau constituție
trebuie să țină seama în primul rând de cutume și abia în plan secundar de
specificul fiecărui popor în parte. Este demn de semnalat că mișcări de o
oarecare amploare pot schimba echilibrul stabilit prin tratatul AIME, dar
regulamentul impus de RSAA nu lasă urme de îndoială. Mă gândesc în primul rând
la faptul că un singur Suprem Consiliu poate fi recunoscut pe teritoriul unei țări.
La 20 mai 1753 se constituie la Londra Marea Lojă a Masonilor liberi și acceptați
după vechile instituții. De fapt , înființarea Marii Loji zise a Anticilor se
face în trei etape. În 15 iulie 1751, circa o sută de masoni , de origine
irlandeză în mod special, care se văzuseră refuzați la intrarea în lojile
londoneze, se reunesc la Londra, în Soho și formează un mare comitet care
regrupează cele șase loji pe care tocmai le creaseră. Se cunoaște că abia în iunie 1752 apare mențiunea de
Antici și Moderni fapt ce va duce la transformarea, în 1753, a Marelui Comitet
în Mare Lojă. Anticii le reproșează membrilor primei Mari Loji, cea din 1717,
că au denaturat tradiția, adică au făcut modificări în ritualuri și deci numai
ei lucrează conform cu originalul Astfel, pentru a-i deprecia i-au numit
Moderni chiar dacă erau în fapt mai recent înființați. Modificările esențiale
la Constituțiile din 1723, cunoscute sub numele lui Anderson, în afara
reintroducerii cuvântului „Landmark”(un fel de lege morală, principii
fundamentale în 25 de puncte care trebuiesc păstrate) constau în: introducerea „Arcei
Regale” dată în a doua parte a gradului de Maestru și oferită numai celor care
au fost Venerabili Maeștrii ai unei loji (1764); oricine dorește să devină
francmason trebuie să creadă în existența unei Divinități numită MAAU; trebuie
să fi aderat la principiile unei credințe revelate lăsând la latitudinea
fiecăruia dreptul de a-și alege forma sub care se manifestă; francmasonul
recomandă și învață religia și moralitatea ca fiind esențiale pentru prosperitatea
membrilor săi. Un ateu nu poate fi admis pentru că nu are nici credință religioasă. Deasemenea, nu trebuie
chestionați asupra credințelor particulare sau cultelor religioase. Contrar
părerii împărtășite, Masoneria Anticilor este mai mult deistă decât cea a
Modernilor. Mai multe discuții între
cele două grupări masonice rivale au avut loc între 1809 și 1813 înainte de a
fi reunite la 27 decembrie 1813, în Marea Lojă a Unită a Angliei. Statutul său
editat în 1815 diferă de cel al lui Anderson din 1723 marcat prin Tradiția în
Meserie. Anticii au impus credința în
Dumnezeu, în timp ce Desaguliers și Anderson
au preconizat libertatea cultului pentru fiecare Mason. Un punct de
reper important pentru istoria ritului îl constituie așa-zisele Mari Constituții
de la Bordeaux. Ele au fost elaborate la 22septembrie 1762. După istorici, la
momentul acesta erau două organizații importante în Franța, ce lucrau la
gradele superioare celui de al treilea. Marea Lojă a Sfântului Ioan de la
Ierusalim crează în Franța ateliere ce pot fi asimilate Gradelor de Perfecție,
în 15 trepte, terminând cu cel al Rozei Cruci, având un Consiliu al Cavalerilor
din Orient Suverani Prinți Masoni și o organizare capitulară, Consiliul Împăraților
din Orient și Occident, despre care nu se mai vorbește nimic după 1782. Trebuie
reținute două lucruri esențiale: Cei nouă comisari de la Bordeaux au elaborat textele
fundamentale intitulate „Regulamente Generale în 26 de articole și Constituția
Masoneriei Gradelor de perfecție în 7 clase și 25 de grade”. Aceste documente
vor sta la baza viitorului Rit Scoțian Antic și Acceptat. Aceste 25 de grade
ale Ritului de Perfecție vor fi încredințate cu o patentă de deputat Fratelui
Etienne Morin, în august 1761 la plecarea spre Santo Domingo, pentru a iniția
frații din Lumea Nouă. Un alt punct de reper în istoria francmasoneriei îl
constituie Marile Constituții de la Berlin, semnate la 1 mai 1786 de Frederic
al-II-lea, regele Prusiei, cu puțin înainte de moartea sa. Deși acest lucru nu
este confirmat de nici o sursă, se cunoaște că acesta plasase Ordinul Masonic
sub protecția sa și totodată asamblează și reunește într-un singur corp masonic
toate riturile de regim scoțian intr-unul singur numit Ritul Scoțian Antic și
Acceptat.În aceste texte găsim menționate pentru prima dată că: Orice Mason va parcurge succesiv fiecare
grad al ritului până la ultimul, cel de al-33-lea,Mare Inspector General al
ordinului care va supraveghea, conduce și guverna pe tiți ceilalți; Crearea
unui singur Suprem Consiliu pentru fiecare mare națiune, regat sau imperiu din
Europa, dar două pentru America septentrională... Aceste Mari Constituții și organizarea celui de al 33-lea grad au văzut lumina zilei
sub influență franceză, în America. La 4 decembrie 1802, o dată cu semnarea
circularei către toți francmasonii din cele două emisfere de către Supremul Consiliu al Statelor Unite fondat la
Charleston, se ia act de nașterea Ritului Scoțian Antic și Acceptat. Alexandre de Grasse – Tilly primește
la 21 februarie 1802 titlul de Suveran Mare Comandor pe viață al Supremului
Consiliu al Insulelor franceze din partea primului Suprem Consiliu creat la
Charleston în anul 1801. El debarcă în Franța cu patenta ce îi conferă dreptul
să constituie, să stabilească și să inspecteze toate lojile, consiliile și
capitolele Ordinului Regal și Militar al anticei și modernei francmasonerii din
cele două emisfere. La Paris, în 17 octombrie 1804 creează Supremul Consiliu
pentru Franța cu numărul cerut de 9 membrii. El participă la constituirea Marii
Loji Generale Scoțiene de RSAA, fiind numit reprezentantul Marelui Maestru (
Louis Bonaparte și apoi Kellermann). La 1 noiembrie 1804, Marea Lojă Generală
Scoțiană anunță printr-o circulară adresată tuturor lojilor din Franța crearea
acestui nou corp masonic. Acest lucru îngrijorează Marele Orient și pe Împărat
care își dorea o masonerie unificată pentru a o controla mai bine. De altfel,
după căderea imperiului, în Franța are loc o luptă continuă între Marele Orient
și Supremul Consiliu. După anul 1848, masoneria preia deviza < Libertate,
Egalitate, Fraternitate > , iar francmasonii din Marele Orient consideră că
idealurile revoluției se pot regăsi în îndepărtarea obligativității formulei
Marele Arhitect al Universului și în preluarea exprimării libertății de gândire.
Conventul de la Lausanne, din 1875, pune capăt discuțiilor și proclamă prin
persoana Marelui Comandor Adolphe Cremieux existența unui Principiu Creator sub
numele de Marele Arhitect al Universului. Totodată se adoptă și textele Ritului
Scoțian Antic și Acceptat (lucrul în 33 de grade), care vor rămâne până astăzi
neschimbate. Țările anglo-saxone rup Acordul refuzând dispariția referinței la
Dumnezeu.
Am zis!
Ruslan OPRESCU
Președinte AIME
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu