Una dintre cele
mai puțin cunoscute religii, dar care, în același timp, a lăsat numeroase
influențe în majoritatea religiilor importante de azi, este mithraismul,
respectiv credința în Mithra, divinitatea supremă a vechilor iranieni sau
persani. Începuturile mithraismului pot fi plasate, cu ajutorul relicvelor
arheologice, undeva prin 2600 înainte de Cristos, adică în epoca bronzului.
Prima atestare scrisă a credinței în Mithra are loc într-un text
vedic din India și
datează din 1400 înainte de Cristos. Multe elemente din biserica creștină sînt
de origine mithraistă: semnul crucii, vinul de împărtășanie, descrierea raiului
și a iadului etc. Stabilirea datei de 24 decembrie ca dată a nașterii Domnului
Isus Cristos, este de asemenea preluată din mithraism. Inițial, nașterea
mîntuitorului era celebrată primăvara. Nașterea lui Mithra dintr-o mamă
virgină, era sărbătorită la solstițiul de iarnă. Mithraismul se regăsește și în
Gnosticismul creștin. De asemenea, ereziile creștine cunoscute sub denumirile
de mișcarea Bogomililor și cea a Catarilor au fost bazate pe conceptele
mithraice. Mithra era asociat cu verdele și viața și era comemorat prin
împodobirea unor conifere. Sarmații (bulgarii) erau iranieni, adoratori ai lui
Mithra. Sciții, de asemenea de origine iraniană, erau și ei adoratori ai lui
Mithra. Un semn mithraic păstrat pînă în ziua de azi este salutul militar. Mîna,
cu palma întinsă,
dusă la tîmplă, era un semn al castei iraniene a soldaților și semnifica
protejarea ochilor de lumina intensă radiată de Mithra. De asemenea, sfera
cerească, organizată după zodiac, așa cum o cunoaștem azi, este tot de origine
mithraică. În armata romană mithraismul era foarte răspîndit. Pe teritoriul
Imperiului Roman, soldații au construit nu mai puțin de 420 de temple ale lui
Mithra. În perioada în care Constantin a instituit creștinismul ca religie
oficială a Imperiului Roman, mithraismul era mai răspîndit și avea tendința de
a deveni religia oficială. Dar creștinismul fiind exoteric și avînd adepți atît
bărbați cît și femei, a fost preferat de către Constantin. Din această perioadă
au rămas cele mai multe vestigii arheologice legate de cultul lui Mithra, fapt
care poate duce la concluzia falsă că mithraismul ar fi de origine romană și de
dată recentă, respectiv din secolele 1-4 după Cristos. Din mithraism s-au
desprins budismul, iudaismul și zoroastrismul. Aproximativ în jurul anului 600
înainte de Cristos, reformatorul Zarathustra sau Zoroastru a redefinit
principalele percepte mithraice, elaborînd prima religie monoteistă a lumii:
Zoroastrismul. Acesta este embrionul creștinismului, toate trăsăturile creștine
se regăsesc în zoroastrism într-o formă sau alta. Hinduismul și mithraismul au
coexistat și nu este foarte clar care dintre credințe a fost generatoarea
celeilalte. Datorită secretului impus adepților lui Mithra, au ajuns la noi
foarte puține informații legate de vechile ritualuri pe care aceștia le
practicau. Se știu doar cîteva detalii. Adepții mithraismului erau inițiați
printr-o ceremonie ritualică. Existau 7 grade succesive. La primul grad semnul
ritualic era semnul crucii pictat pe frunte. Inițierea mithraică la primul grad
avea ca semn de recunoaștere strîngerea de mînă, care azi a devenit un obicei
banal și larg răsîndit în lumea profană. Nu este clar dacă Mithra este de sex
masculin sau feminin. Reprezentările zeității au caracter ambiguu. De altfel și
în Vechiul Testament există referiri la bisexualitatea lui Iahve, preluate și
elaborate de către Kabbalah. În al doilea grad de inițiere în mithraism, gradul
de nimfă, inițiatul devenea un travestit, pentru a celebra spiritul ambiguu al
divinitrății. Mithra era reprezentat cu o diademă cu raze pe cap, extrem de
asemănăroare cu cea pe care o are statuia libertății din SUA. De asemenea,
simbolul celui de-al șaselea grad al inițierii în mithraism, este făclia. Statuia
libertății, care a fost proiectată de către Masonul Frédéric Auguste Bartholdi,
are toate atributele figurii lui Mithra, atribute ușor de identificat în
sculpturile antice iraniene, inclusiv trăsăturile feței cu sexualitate greu de
precizat. Parcurgerea gradelor de inițiere mithraică avea scopul de a pregăti
inițiatul, printr-un parcurs ezotreric, să deprindă eliberarea de influențele
conștientului, explorarea subconștientului și stăpînirea pornirilor negative,
cu scopul de a dezvolta în inițiat o conștiință superioară. Adepții se
auto-numeau cei uniți prin strîngerea mîinii. Ei erau obligați să jure că vor
păstra secretele primite. În gradele superioare adepții trebuiau să recite
catehismul specific gradului. De asemenea, urmele arheologice ne arată faptul
că ceremoniile mithraice erau însoțite de agape destinate întăririi legăturilor
dintre adepți. După ce mithraismul s-a răspîndit în armata romană, acesta a
căpătat o altă formă. Cele 7 grade au fost redenumite și adaptate specificului
cazon. Toți membrii erau îndemnați să parcugă primele 4 grade, iar următoarele
3 grade erau rezervate doar celor care trceau de o selecție
riguroasă. Primele patru grade aveau ca scop progresul spiritual. Celelate trei
grade superioare aveau mai mult valențe administrative. În armata romană cele 7
grade erau denumite astfel: Corax (corb), Nymphus (mire), Miles (soldat), Leo
(leu), Perses (Persan), Heliodromus (purtătorul luminii) și Pater (tată).
Această formă romană a cultului avea ca membri, alături de soldați, care formau
majoritatea și negustori și meșterșugari. În legiunile romane adepții își
spuneau frați și în ceremoniilor comunității nu țineau cont de gradele militare
și de difernțele sociale. Sursele de documentare privind mithraismul roman sînt
abundente, spre deosebire de cele care documentează mithraismul iranian, care
sînt foarte puține. De altfel, există puncte de vedere diferite privind
legătura dintre cele două forme ale acestui cult, de la opinia că nu există
decît o legătură foarte vagă între cele două forme ale cultului, pînă la opinia
că forma romană a cultului a fost preluată în totalitate din forma iraniană și
doar ajustată conform nevoilor armatei. Oricare ar fi fost evoluția acestui
cult, ambele forme prezintă cîteva puncte de interes pentru noi:
-adepții erau
exclusiv de sex masculin;
-primirea de noi
membri se făcea printr-un ritual inițiatic;
-învățăturile
erau ezoterice și se cerea prestarea unui jurămînt privind păstrarea
sectretului asupra acestora;
-scopul era
perfecționarea spirituală prin parcurgerea succesivă a unor grade;
-transmiterea
cunoașterii se făcea prin utilizarea simbolurilor;
-ritualurile
mithraice includeau și o masă luată în comun.
Oare ce i-a determinat pe acei oameni să se organizeze după asemenea reguli cu
mai bine de 4600 de ani în urmă? Ce obiceiuri și arhetipuri au moștenit ei oare
de la vînătorii preistorici, pentru a se așeza într-un asemenea tipar cultural?
Întrebarea este retorică, dar astăzi Masoneria este cît se poate de vie.
Am zis!
F.˙. Mircea P.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu