5 mar. 2022

Calendarul masonic


Calendarul masonic reprezintă modul particular în care Francmasonii numără anii și indică lunile, dar atenţie, după numărul lor de ordine. “1 MARTIE” sau “Calendele lui Marte” este PRIMA ZI a noului An Masonic “6022”! Supuși Tradiţiei, folosim uneori “Era Masonică” în actele de cancelarie sau în corespondența fraternă, dar acest lucru variază în funcție de Riturile practicate și mai ales de Obediențe. În general, Atelierele se raportează la anul de “Adevărată Lumină” sau “Anno Lucis - A.˙.L.˙.” pentru a lega în mod simbolic originea misterioasă a Francmasoneriei de crearea Lumii, conform unei tradiții biblice. Aluzia este mai mult decât evidentă şi subliniază că meşteşugul zidăriei noastre a existat dintotdeauna, dacă nu în fapt, cel puțin de principiu. Arta Regală dăinuie simbolic de la apariţia Luminii în Univers: “Şi a zis Dumnezeu: «Să fie lumină!» Şi a fost lumină.”(Geneza 1:3) Cercetările Respectabilei Loji  nr. 2076 «Quatuor Coronati», plasată sub auspiciile U.G.L.E., demonstrează că abrevierea “A.˙.L.˙.” se poate aplica foarte bine și pentru “Anno Lithotomorum”, “Anno Laotomiæ” sau “Anno Lapidariorum”, sintagme care se regăsesc în mai multe documente anglo-saxone sau inscripţii gravate de sec. al XVIII-lea şi au sensul de “Anul Masoneriei”, al “Cioplitorilor în Piatră”. Se presupune că această cronologie a fost “împrumutată” de Masonii englezi din opera unui teolog calvinist - irlandezul James Ussher (1581-1656), cunoscut sub numele latinesc de Jacobus Usserius și care a scris, printre altele, “Annales Verteris et Novi Testamenti”. Textele sale conțin un fel de cronologie sacră a Pamântului care începe de la crearea Protopărintelui nostru, Adam. Prin urmare, de la Facerea lumii, estimată la cca. 4000 î.Hr. după o interpretare a Textului Masoretic (Tanah), versiunea oficială a canonului iudaic. Arhiepiscopul de Armagh, influenţat de viziuni mesianice, a vrut să găsească de fapt o scară de timp absolută, evident fără nicio valoare științifică. Inspirat de lucrările vremurilor, James Anderson a folosit aceeaşi cronologie aparte în secţiunea istorică a celebrelor sale Constituții. Sintagma “Year of Masonry 5723 - Anno Domini 1723” se poate citi cu usurință pe pagina de titlu a primei ediții apărute. Prelatul Ussher a descoperit o scalare pe care Anderson a susținut-o ulterior ca pe o proclamare simbolică a universalității Francmasoneriei, adoptând cronologia presupus independentă de orice particularități religioase, cel puțin în contextul britanic respectiv. ANUL MASONIC are aceeași lungime ca Anul Gregorian (decretat în 1582 de Papa Grigore al XIII-lea), dar ÎNCEPE PE 1 MARTIE, după cum am afirmat mai sus. Data masonică se obține adăugând 4000 de ani la cea calendaristică din “Era Vulgară”. Anul obișnuit al calendarului internațional, numit Anul Vulgo (lat.), porneşte de la data presupusă a nașterii lui Iisus Nazarineanul și astfel vorbim despre “Anno Domini”, a cărui prescurtare este A.D. . De fapt, chiar şi romanii, sub fondatorul Romulus, începeau anul pe 1 Martie şi acest lucru explică numele lunilor Septembrie, a 7-a lună a anului, a lunii Octombrie, a 8-a a anului, precum și a lunilor Noiembrie și Decembrie. Abia în 45 î.Hr., Gaius Julius Cæsar  a reformat unele erori de calcul şi a introdus astfel “Calendarul Iulian sau Republican”cu anul care începea la 1 Ianuarie. Asta nu înseamnă că ar trebuie să folosim numele lunilor calendaristice provenite din vechiul calendar roman, ci doar datele acestora, ca de exemplu: 15 Aprilie 2022 E.˙.V.˙. este de fapt a “a cinsprezecea Zi a celei de-a doua Luni a anului de Adevărată Lumină 6022”. Anul Masonic se suprapune aproximativ cu începutul calendarului religios ebraic, diferit de cel civil ce debutează toamna la Rosh Hashanah. Nisan, care durează de la luna nouă din Martie până la luna nouă din Aprilie după Calendarul Gregorian, este prima lună a anului ecleziastic ebraic, conform poruncii divine din V.˙.L.˙.S.˙. (Exodul 12:2). În amănunt, o lună calendaristică european-creştină cuprinde jumătate dintr-o lună ebraică şi jumătate din cealaltă, ca unitate de timp. Utilizarea lunilor ebraice este uzitată în unele acte ale Înaltelor Grade scoţiene, administrate de “Suprême Conseil de France 1804”, care respecta sistemul astrologiei tradiţionale. Multe documente de arhivă ale R.˙.S.˙.A.˙.A.˙. păstreză tradiţia “Anticilor” (The Grand Lodge of the Most Ancient and Honourable Fraternity of Free and Accepted Masons) precum şi a “Marilor Constituţiuni” latine, revizuite la Conventul Universal de la Lausanne din 1875. Primăvara este considerat anotimpul renaşterii, când viaţa învinge moartea și totul reînvie. Iată o altă justificare pertinentă a acestui început de Martie, legată de unul din miturile noastre fundamentale. Apropierea Echinocţiului vernal induce Fraţilor în armonie o transformare benefică a naturii umane, odată cu transformarea profundă a naturii exterioare, a realităţii înconjurătoare. Nu trebuie ignorat faptul că, mai ales din considerente practice, în scrierile masonice se folosea odinioară această codificare a datei şi ca o măsură suplimentară de păstrare a secretului, în special în ţări majoritar catolice cum ar fi Franţa, Italia sau Spania unde Ordinul nostru era catalogat drept un “cult anti-creştin” şi astfel persecutat sângeros. Filosofia iluministă şi încercările de reformare a societăţii profane nu erau văzute cu ochi buni de Biserică, obsedată şi framântată de erezii sau schisme pe care le vedea ocultate în ideile ezoterice ale Francmasoneriei. Deşi condamnă aspru secretul masonic, religia creştină dezvoltă în practică relaţia dintre sacru şi secret prin tezele impuse adepţilor, taine a căror validitate noi nu o vom pune niciodată la îndoială. Nefiind constituită atunci ca o asociaţie recunoscută oficial de stat, existenţa şi obiectivele Francmasoneriei nu erau declarate publicului larg. Pentru a evita orice prejudiciere a siguranței membrilor Frăţiei, convocările se păstrau strict secret iar descifrarea unor astfel de informații confidenţiale trebuia să fie accesibilă doar iniţiaţilor, din cauza multiplelor efecte dăunătoare. Pe baza unor planşe ale adunărilor generale, redactate în 1773 şi care se regăsesc la “Bibliothèque Nationale de France”, autori ca Daniel Ligou conexează luna Martie şi cu premisele apariţiei GOdF. Prin reorganizarea administrativă a “première Grande Loge de France”, cea mai veche Obedienţă din hexagon, avem astăzi reperul unui nou început… După cum bine ştiţi, Anul Masonic are două Sărbători majore, cu caracter patronal: Sf. Ioan de Vară (Sf. Ioan Botezătorul) celebrat la 24 Iunie și Sf. Ioan de Iarnă (Sf. Ioan Evanghelistul), celebrat la 27 Decembrie. Date care ritualistic fac aluzie la momentele solstițiale şi implicit la triumful Luminii, iar astfel se îndepărtează de orice dogme revelate. A căuta Lumina, a contempla Lumina, a urma Lumina sunt îndatoriri familiare oricarui Mason! Din punctul meu de vedere, timpul exprimă o convenţie socială şi data Creației Lumii este pur arbitrară. Poate fi deranjant să vezi un Frate Secretar de Lojă, neinstruit așa cum se cuvine, că  încurcă Calendarul Gregorian cu cel Masonic, ceea ce ar atrage ulterior chiar nulitatea proceselor-verbale întocmite. De aceea, consider că acest umil “memento”, fără nici o pretenţie literară, ar putea aduce mai multă Lumină: de exemplu, “2 Martie 6022” nu corespunde cu nimic, este un nonsens iar înainte de “1 Martie 2022”, planşele de arhitectură ar trebui datate clar în 6021. Înainte de aborda diverse teme de studiu mai elevate, ar fi de dorit să ne fixăm temeinic noţiunile de bază… Dar ce concluzii putem trage la final? Mai întâi, că Francmasoneria este strâns legată de istoria Omului. Apoi, sugerez că abrevierea “A.˙.L.˙.” a reprezentat la origini una dintre expresiile latinești care înseamnă „În Anul Masoneriei”, probabil reducerea formulei “Anno Latomorum”. În al treilea rând, presupun că “Anno Lucis - Anul Luminii” îşi are originea în uzanţele Francmasoneriei continentale, în special la cea franceză (GLdF 1894 – SCdF 1804) și provine de la Ritul Scoțian Antic și Acceptat, un Rit de concepţie spiritualistă cu origini cavalereşti (année de la Vraie / Grande Lumière).

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu