28 oct. 2014
Scrisoare catre Fratii mei
Construind
pentru Obediența noastră timp de mai bine de trei ani ai luminii din funcția de
Secretar in Loja mea simbolică, mărturisesc FF.˙. mei, cu mult
regret, că am activat și activez de fapt într-o organizație măcinată de
orgolii, interese și idealuri mărunte, precum și de un ascuns dezinteres față
de idealul masonic, ceea ce face ca Prea Respectabila noastră Obediență să
sufere de o gravă liliputanizare. Deși
am aceste profunde regrete, vă mărturisesc totodată că am trăit și multe bucurii.
Spre exemplu: m-am bucurat de faptul că și la vârsta cronologica de 39 de ani (atunci
când am fost inițiat) am reușit să-mi fac prieteni pe care îi mai faceam doar
în tinerețe. M-am bucurat de întalnirile noastre, pe care nu le voi uita. M-am
bucurat de faptul că, în nopți târzii, am stat alături de oameni care au știut să
mă asculte și de la care am avut mereu de învățat. M-am bucurat concluzionând -
și nu este deloc puțin – pentru faptul că am descoperit o altă dimensiune a
lumii în care trăiesc. Cu toate acestea, am totodată regretul că tot ceea ce se
petrece este cu totul altceva decât așteptam să aflu atunci când am fost
inițiat. Poate părea contradictoriu ceea ce spun, însă realitatea, timpul și
sentimentele investite în idealurile cu care eu am venit și ceea ce am primit in
realitate până acum, mă obligă să recunosc că sunt confuz și dezorientat. Potrivit
principiilor masonice pentru care lupt, atât cât le pot înțelege, am descoperit
comportamente, atitudini și direcții ale FF.˙. care consider
că ar trebui îndreptate, iar această îndrepare este absolut necesară pentru că
prin ea dăm exemplu și valoare urmașilor noștri. Numai prin valoare adăugată vom
fi remarcați și căutați. Valoarea, potrivit umilelor mele păreri, se obține
prin activități, atitudini, comportamente și implicări concrete pentru construirea
noastră și a societății în care trăim. Valoarea constă în intreprinderi viabile
care ar trebui să ne definească ca masoni și nu în discuții sterile și facile despre
cei care conduc, caracterizări ieftine adresate superiorilor sau FF.˙.,
afirmații superficiale și inoportune expuse fie sub presiune, fie la agape
prelungite ori prin telefoane care sugerează dezbinare și interese proprii.
Prin acest comportament nu facem altceva decât să ne denigrăm reciproc și să îndepărtăm
pe cei care doresc într-adevăr să ducă o viață masonică. Azi, în rândurile
noastre sunt oameni capabili: intelectuali și tehnocrati, profesioniști care conduc firme cu
cifre de afaceri considerabile, medici ori oameni cu meserii liberale, de o
anume implicare spirituală. Majoritatea participă la Țin.˙. constant, dar
nici unul nu are vreo inițiativă sau părere proprie, afară de aceea a celui mai
mare dintre noi. Doar ascultă, ascultă, ascultă... Nimeni nu are curajul a spune
ceea ce gândește sincer deoarece se teme să nu supere sau să fie cumva
contradictoriu gândirii celor din varful piramidei. Unii nu pot, alții nu vor.
În realitate toți își ascund gândurile. Cu toate acestea, fiecare spune ceea ce
gândește temător pe la colțuri, prin dosuri de mese și la momente care cred că
nu importă, ca niște oameni simpli, de teama de a nu avea resposabilitatea
propriilor păreri. De ce se tem?!... Ar trebui să înțelegem că nu este un
handicap faptul că între noi avem ca membru un frate important ca pozitie, ci acest
aspect trebuie să fie un motiv de mândrie și convingere că aici, in At.˙.
nostru, sunt oameni de valoare. FF.˙. trebuie să asculte de părerea F.˙. „mai
mare” și mai puternic, dar nu este necesar sau obligatoriu să fie și de acord
cu ea sau să o execute ca pe un ordin. FF.˙. trebuie să-și
spună reciproc ceea ce gândesc, ceea ce simt, numai astfel vor trăi potrivit
principiilor masonice de libertate, egalitate și fraternitate. Un mason
adevărat nu face sau mărturisește ceva din teamă și constrângere, ci potrivit
principiilor și idealurilor care îl călăuzesc. În așa ceva constă libertatea
lui și a fraților lui. Un frate nu simte și nu trăiește asuprit. Din
nefericire, printre FF.˙. întâlnim și pe cei „alesi”, care au soluții pentru toate. Parcă le
intuiești gândurile „marețe” numai privindu-i cât de atoateștiutori sunt, ramânând
in final cu un gust amar când constați că le țin numai pentru ei sau, atunci
când le expun, le îmbracă cu haina interesului propriu și a minciunii
cointeresate. Sau, și mai grav, folosesc un vechi și trist limbaj de lemn. Îmbrăcați
într-un costum elegant, cu cămașă albă și papion, trădând o ținuta etică printr-o
tăcere falsă, etalând o mândră responsabilitate, FF.˙. noștri masoni aflați în
plină Țin.˙. nu poartă și nu transmit nimic din ceea ce reprezintă mesajul
masonic. Totul este feeric, dar extrem de confuz. Se vorbește mereu despre
altvceva și nu despre ceea ce contează pentru că persoanele sau idealurile care
fac tema subiectului întotdeauna sunt alții și nu noi, sunt prea departe sau cumva
străine... Pentru toate aceaste gânduri și pentru ca pe viitor să avem reguli
clare în aceste perspective, vă reamintesc FF.˙. că Regulamentul
General al Obedientei are soluții pentru toate problemele noastre și, în acest
sens vă cer să îl respectăm și să îl aplicăm ad-literam, deoarece, ca masoni ar
trebui să înțelegem puterea și favorul legii care, prin aplicarea ei, veghează
la armonia, dezvoltarea și bunăstarea principiilor noastre a și a societății
față de care suntem datori să ne și să o construim.
Am
zis!
F.˙. Mircea
N.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Atat initiatul dar si loja care-l primeste, au de trecut, fiecare peste o incercare, ce pentru a o depasi necesita o maturitate, o profunzime, care excede lumii profane.
RăspundețiȘtergereProaspatul initiat, pe de o parte, va observa ca o mare parte a masoneriei, are da fapt o puternica latura umana, fata de cea mistica si/sau ezoterica la care se astepta, latura umana pe care si-au pus amprenta chiar viciile de care a fugit din lumea profana.
Abia de aici incepe incercarea la care este supus initiatul, incercare care consta in a intelege faptul ca masoneria, este compusa din oameni, oameni care initiati fiind, nu se pot lepada de vicii, dar totusi prin slefuire le pot diminua.
Astfel, candidatul, este subiectiv, în sinea lui, are poate o parere buna despre el, daca nu chiar foarte buna, si se gandeste, cat este sub bandou, ce omanei mareti, grozavi, din elita societatii, i se vor arata cand va primi lumina.
Cand i se dezleaga bandoul, va observa, probabil, in loja, figuri cunoscute din viata profana, poate colegi de munca, vecini, oameni din societatea in care traieste, despre care are o parere foarte buna, sau buna, ori despre care nu a auzit lucruri urate, lucruri care sa umbreasca trainica organizatie in care se bucura ca tocmai a fost primit. Acesti frati ii zambesc prietenos si cald. Poate fratii de care vorbesc, nu se ridica la asteptarile dinainte, dar care totusi il multumesc si nu ii lasa un gust amar.
In continuare, cand i se obisnuieste privirea cu templul, si toti fratii prezenti, dupa bezna la care a fost supus, initiatul, inca sub efectul vietii profane, dar si a aurei de mister si de elitism in care este invaluita masoneria pentru profani, cand va primi lumina, va observa, ȘI persoane despre care nu va avea o parere buna, sau le va socoti cu mult mai nedemne, mai nepregatite profesional, spiritual, moral ca el, si......SURPRIZA.... acele persoane sunt sin ele in templu, unii cu sort de ucenic sau clafa, altii cu sort de maestru, altii ofiteri de loja sau poate unul din ei chiar in persoana venerabilului care tocmai l-a initiat.
Ori, abia de acum candidatul trebuie sa inteleaga ca in masonerie a intrat pentru el, nu pentru acele persoane, care le considera poate nedemne de a sta alaturi de el - (desi prima lectie care ar trebui sa o primeasca este ca nu trebuie sa judece, pentru ca nu este pregatit) - si ca trebuie sa aleaga si sa se inconjoare in special de persoanele de la care are ce invata spriritual, profesional, etc.
Apoi, pe de alta parte, loja care primeste cadidatul, trebuie sa fie foarte atenta, daca intentiile declarate ale profanului, sunt cele relale. Daca a intrat in masonerie pentru propia slefuire, si nu doar pentru afaceri, statut, sau sa demonstreze unui rival, mason si el, ca nu este mai prejos. De obicei, atunci cand loja alege intelept, initiatului nu ii este greu sa treaca de incercarea care am descris-o mai sus.
De asemenea, loja trebuie sa intelega ca initiaza un profan, nu in masoneria din orientul Brasov, Bucuresti, Iasi ci in masoneria universala, si tocmai de asta responsabilitatea ce o apasa este enorma.
am zis TAF Bogdan