Pentru a vedea Lumina profanul face trei calatorii simbolice fiind purificat prin foc, apa si aer. Apoi, renascut, Ucenicul invata sa faca trei pasi la intrarea in Loja, unde vede Luminile cele mari ale Francmasoneriei, care sunt trei: Cartea Sacra, Compasul si Echerul.
Cartea Sacra, in cazul nostru Biblia, simbolizeaza atat credinta cat si relatia noastra cu Divinitatea.
Compasul, cu ajutorul cariua putem desena un cerc perfect, simbolizeaza, in pozitia sa sub echer, superioritatea elementului material. Putem interpreta ca daunator sau nedemn tot ce este in afara cercului descris. Acesta, deschis la 45 de grade, arata ca materia nu este complet dominata de catre spirit. Deschiderea la 90 de grade arata echilibrul intre cele doua forte.
Echerul este o emblema a virtutii, a respectarii legilor. Venerabilul poarta echerul cu laturi inegale, provenit din triunghiul pitagoric, semnificand vointa unui conducator de loja care nu trebuie sa actioneze decat in sensul binelui.
Trei sunt si Luminile cele mici Intelepciunea, Frumusetea si Puterea acestea simbolizand pe Maestrul Lojii si pe cei doi Supraveghetori.
Numarul 3 se gaseste in numeroase ritualuri masonice si insusi simbolul celor 3 puncte :. de unde si numele de „Fratii trei puncte”. Trei ferestre la est, la sud si la vest. Trei trepte ale scarii. Trei ani ai varstei ucenicului. Trei lovituri ale bateriei.
In geometrie un spatiu nu poate fi ichis doar de doua linii. Este nevoie de trei linii pentru a forma o forma geometrica plana. Daca vorbim de o forma solida atunci aceasta este definita de 3 dimensiuni: latime, lungime si inaltime. Daca cifra doi este simbolul patratului sau ale formelor plane, atunci cifra 3, geometric vorbind, simbolizeaza cubul,cea mai simpla forma solida, cu alte cuvinte elementele ce sunt definite de trei dimensiuni.
Cifra trei, simbolizeaza in fond tot ceea ce este solid, real, substantial, complet si intreg. Timpul este divizat in trei: trecut, prezent si viitor. Limba pe care o vorbim face referire la trei persoane. Materia, ca definitie a existentei pamantesti a tuturor lucrurilor ce ne inconjoara, este definita de : mineral, vegetal si animal.
Daca ne intorcem privirea asupra bibliei, vom observa ca numarul trei defineste divinitatea caci insusi Dumnezeu este Unul in trei. In Isaia capitolul 6 versetul 3 Serafimii strigau unul catre altul: „Sfant, sfant, sfant”, cate o data pentru fiecare parte a Sfantei Trinitati.
In Vechiul Testament, Numerii 6:24,25,26 este redat ce a grait Domnul cu Moise:
Sa te binecuvanteze Domnul si sa te pazeasca! (Tatal)
Sa caute Domnul asupra ta cu fata vesela si sa te miluiasca! (Fiul)
Sa-si intoarca Domnul fata Sa catre tine si sa-ti daruiasca pace! (Sfantul Duh)
Dumnezeu Unul este atotputernic, al doilea este Fiul, Mantuitorul iar al treilea este Sfantul Duh Cert este ca numarul 3 reprezinta Divinitatea in forma completa. Numai prin Sfantul Duh putem atinge spiritualitatea. Fara acesta toata opera noastra apartine domeniului planar sau in termeni profani: ”ar fi o treaba de suprafata”. Fara Interventia Sfantului Duh munca noastra ar fi ceea ce o figura plana reprezinta pentru un solid.
Putem distinge ternarul si in alte domenii:
Brahmanismul: Brahma – Bishm – Shiva
Platonicism: Principiu – Cuvantul – Substanta
Misticism: Spirit – Suflet – Corp
Alchimie: Sulf – Mercur – Sare
Francmasonerie: Intelepciune – Forta – Frumusete
Primul termen este activ, aldoilea pasiv, in raport cu primul, dar activ, in raport cu cel de-al treilea care este complet pasiv.
Mai simplu explicate termenele: Cauza – Subiect – Efect
In numerologie regasim acest principiu de actiune a activului asupra pasivului. Numarul 1 reprezinta activul, numarul 2 reprezinta pasivul iar numarul 3 reprezinta reactia activului asupra pasivului adica neutru. Intr-o viitoare plansa va voi prezenta, numerologic, cum toate numerele, oricare ar fi acestea, sunt doar reprezentari ale primelor 9 cifre care nu sunt decat ale primelor 4 cifre. Dar primele 4 cifre sunt doar stari diferite ale Unitatii.
Deci toate numerele oricare ar fi ele nu sunt decat manifestari ale Unitatii.
Etic vorbind, 3 sunt ”lucrurile ce naruie credinta omului: Minciuna, nerusinarea, batjocura. Trei sunt si cele care-l aduc pe om in iad: Clevetirea, impietrirea inimii si ura. Si tot trei il calauzesc spre credinta: rusinea, buna purtarea si frica de Ziua Judecatii.”
Iata ca am trecut in a evidenta existenta, simbolica, a numarului 3 atat in Francmasonerie, geometrie, in Biblie cat si in numerologie. Pot continua cu exemplele dar vreau sa ma opresc aici.
Cred ca simbolistica, cel putin, la nivelul Gradului de Ucenic are rolul de a stimula cercetarea. Este evident ca nu poti sa alergi pana nu inveti sa mergi. Din acest motiv eu invat acum ca sa pot impartasi mai tarziu.
Cred ca acesta este rolul Ucenicului, in cel mai simplu mod explicat, rolul de a invata.
Vreau sa inchid acestea prima lucrare cu un citat care imi da putere de lucru:
„Aminteste-ti, fiu al pamantului, ca a afirma ceea ce este adevarat si a vrea ceea ce este drept, inseamna deja a crea. A afirma si a vrea contrariul, inseamna sa te indrepti, tu insuti, catre distrugere.”
Am zis,
Fr:. Horia C.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu